Skip to main content
فهرست مقالات

تأثیر ابوالبرکات بغدادی در فلسفه اسلامی

نویسنده:

ISC (16 صفحه - از 65 تا 80)

کلید واژه های ماشینی : ابوالبرکات، تأثیر ابوالبرکات بغدادی در فلسفه، ابوالبرکات بغدادی در فلسفه اسلامی، ادراک، صدر المتألهین، المعتبر، حدوث، نفس، ابوالبرکات بغدادی در فلسفهء اسلامی، حکمت

خلاصه ماشینی: "»می‌گوید:«از بیانات‌ آگاه کننده برای اثبات حدوث دهری«به حسب سبق سلطهء عدم صریح در متن واقع،بدون‌ اعتبار امتداد و عدم امتداد»بیانی است که شیخ ابوالبرکات در المعتبر از حکما نقل کرده و گفته‌ است:کسانی که به قدم عالم قائل‌اند در مقام پاسخگوئی به کسی که می‌خواهد قبل از وجود حادث«مدت عدم»را به ثبوت برساند،بر سبیل یادآوری و آگاه‌سازی،از او می‌پرسند:آیا این‌ مدت حتما باید محدود و مشخص باشد مثلا یک روز یا یک ماه یا یک سال معین باشد،یا هر مدتی‌ که باشد کافی است؟او در این هنگام خواهد گفت:در حدوث حادث سبق هر مدتی که باشد کافی است مدتی که در آن«عدم»مقدم باشد و«وجود»بعد از آن باشد. 3-صدر المتألهین در اثبات تعدد قوای نفس به اقامه برهان می‌پردازد و شبهات و اعتراضات‌ مخالفان را پاسخ می‌گوید و سرانجام به ذکر این نکته می‌پردازد که«ریشه این ایرادها و شبهات همانا کج فهمی متأخران است که عبارتند از ابوالبرکات بغدادی،امام فخر،صاحب مواقف‌ [قاضی عضدالدین ایجی‌]،شارح مقاصد مولی تفتازانی و امثال آنان از اهل تکلم و بحث که‌ تعمق و خوضی در انظار عقلی و استغراق در بحرهای حکمی ندارند»11. 4-صدر المتألهین در اثبات حدوث نفس،این برهان را از ابوالبرکات نقل می‌کند:«اگر نفس قبل از بدن موجود باشد[از دو حال خارج نیست‌]یا به ابدانی دیگر17تعلق یافته یا به ابدانی‌ دیگر تعلق نیافته است. بدین ترتیب ابوالبرکات با نظریه‌ای که نه تنها بعنوان یکی از امهات اصول عقلی و فطریات‌ عقل صریح قلمداد شده‌21بلکه مورد اتفاق همه اهل نظر-اعم از عرفا و متکلمان-بشمار آمده‌22، مخالفت کرده است و طنین این مخالفت که فخر رازی بر شدت آن افزود23،در فضای فلسفهء اسلامی همواره مشهود بوده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.