Skip to main content
فهرست مقالات

برهان: روش تحقیق در فلسفه اسلامی

نویسنده:

ISC (16 صفحه - از 99 تا 114)

کلید واژه های ماشینی : برهان، یقینی، قضیه، کانت، منطق، تصدیق، ضرورت، ذاتی، روش، حکم

خلاصه ماشینی:

"برهان قیاسی بود مؤلف از یقینیات تا نتیجه یقینی از او لازم آید بالذات و باضطرار، چه لازم از مقدمات یقینی که مؤلف باشد به تالیفی یقینی، بالذات و اضطرار هم یقینی بود 1قطب الدین شیرازی در درة التاج چنین گفته است:و آن قیاسی است که مؤلف باشد از مقدماتی یقینی، از برای انتاج یقینی و یقین حکم است بر حکم تصدقی بصدق، بر وجهی که ممکن نیاشد که زائل شود 2قضایایی که درمنطق ارسطویی به عنوان قضایای یقینی شناخته شده‌اند و این صلاحیت را دارند که در مقدمه براهین بکار روند شش دسته‌اند:اولیات-محسوسات-تجربیات-حدسیات-فطریات-متواترات1-اولیات:قضایایی هستند که انسان می‌تواند بخودی خود تصدیق کند و به اصطلاح حکماء تصور صحیح دو طرف قضیه برای تصدیق آن کفایت می‌کند مانند اجتماع نقیضین محال است؛کل از جزء بزرگتر است. اما یقینی نبود، چه این مقارنت واجب نیست فی نفس الامر پس تصدیقی است ضروری یا غیر ضروری، مقارن تصدیقی دیگر بانکه وقوع تصدیق اول بر آن وجه که هست ضروری است مقارنتی ضروری و هرچه ضروری بود دائم بود، پس تصدیق دوم در آنچه یقین باشد دائم بود 7 بااین بیان که از یقین ارائه دادیم می‌توان نتیجه گرفت وصف یقین، وصفی عینی(-ابژکتیو)می‌باشد نه وصفی ذهنی(-سوبژکتیو)یعنی وصف یقینی به خود قضیه برمی‌گردد نه اینکه بگمان و باور افراد وابسته باشد، چه اینکه در این صورت بسیاری از خرافات و اباطیلی که مورد باور افراد است از جمله یقینیات باشد در صورتی که چنین نیست چون قابل تغییر است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.