Skip to main content
فهرست مقالات

بحثی اجمالی درباره سفرای دروغین دوره غیبت صغری (260 - 329 ق)

نویسنده:

ISC (15 صفحه - از 196 تا 210)

کلیدواژه ها :

امام مهدی(عج) غیبت صغری سفارت راستین سفارت دروغین نواب توقیع شیعیان بنی عباس لعن ائمه

کلید واژه های ماشینی : سفرای دروغین دوره غیبت صغری، ابو جعفر محمد بن‌علی شلمغانی، شیعیان، حسین بن روح، سفیر، شلمغانی، امام، غیبت صغری، سفارت دروغین نواب توقیع شیعیان، سفارت

محور اصلی بحث در این مقاله بررسی و تحقیق در مورد کسانی است که در آغاز از بزرگان شیعی محسوب می‌شدند اما در آن برهه از زمان که شیعیان جهان بویژه شیعیان بغداد و عراق تحت ستم حکومت عباسیان قرار داشتند و بطور محرمانه و زیر پوششی از تمهیدات، رهنمودهای امام‌مهدی(عج)را بوسیله چهار تن از نواب خاص ایشان دریافت و به کار می‌بستند، بنا به دلایلی که در مقاله به آنها پرداخته‌است، مدعی نیابت و سفارت دروغین می‌شوند.این گروه:ابو محمد شریعی، احمد بن هلال کرخی، محمد بن علی بن بلال، محمد بن احمد بن عثمان، ابو جعفر محمد بن علی شلمغانی، حلاج و محمد مظفر معروف به ابودلف، گرچه از لحاظ علوم دینی و عقلی از نخبگان بودند و پیش از ادعای سفارت مورد اعتماد شیعیان محسوب می‌شدند اما به دلایل:آنان با ادعای دروغین وکالت، جامعه شیعی را که در آن دوران اختناق با مشکلات عدیده‌ای دست بگریبان بود، دچار مشکل جدیدی با رنگ و بوی شیعی و خودی نمودند که در این مقاله هرچند به اختصار به آن پرداخته‌می‌شود.

خلاصه ماشینی:

"این گروه:ابو محمد شریعی، احمد بن هلال کرخی، محمد بن علی بن بلال، محمد بن احمد بن عثمان، ابو جعفر محمد بن علی شلمغانی، حلاج و محمد مظفر معروف به ابودلف، گرچه از لحاظ علوم دینی و عقلی از نخبگان بودند و پیش از ادعای سفارت مورد اعتماد شیعیان محسوب می‌شدند اما به دلایل: 1-جو نامساعد سیاسی بغداد (*)-عضو هیأت علمی گروه تاریخ دانشگاه شیراز 2-خفازیستی امام مهدی(عج) 3-پنهان‌کاری نواب خاص و راستین از ترس عمال بنی عباس 4-طمع در مال‌اندوزی و موقعیت اجتماعی و غیره به انحراف کشیده‌شدند. بحث: در این بخش حتی‌المقدور براساس اولیت زمانی به تفصیل، تشریح و تفسیر عمل کرد سفرای دروغین و نیز چگونگی مقابله سفرای راستین براساس توقیعات امام‌مهدی(عج)با توطئه آنان می‌پردازیم: 1-ابو محمد شریعی: وی که ظاهرا نامش«حسن»بوده‌است، اولین کسی است که در زمان سفیر دوم ادعای سفارت نمود شریعی از جمله اصحاب امام هادی(ع)و امام حسن عسکری(ع) به‌شمار می‌رفته‌است. شیخ طوسی در الفهرست می‌نویسد:«بیشتر کتب احادیث شیعه بوسیله او روایت شده‌است»{O10O} او نیز مدعیان وکالت بود و سفارت محمد بن عثمان را قبول نداشت و گفته‌بود:«من چیزی از امام درباره وی نشنیدام، اما درباره پدرش، عثمان شنیده‌ام اگر درباره او نیز یقین داشتم، اطاعت می‌کردم، گفتند غیر از تو کسان دیگری شنیده‌اند، گفت:انتم و ماسمعتم»{O11O} سرانجام درباره احمد بن هلال نیز توقیع لعن صادر شد و حسین بن روح نایب سوم آن را اعلام کرد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.