Skip to main content
فهرست مقالات

وحدت دین و اختلاف شرایع از دیدگاه ابن عربی

نویسنده:

کلیدواژه ها : نسخ ،شریعت ،ناسخ ،منسوخ ،اباحه ،تساهل ،تسامح ،متشرع ،حرکات فلکیه ،احوالوحدت دین و اختلاف شرایع

کلید واژه های ماشینی : وحدت دین و اختلاف شرایع ،دین ،شرایع ،شریعت ،ابن‌عربی ،اختلاف شرایع از دیدگاه ابن‌عربی ،انبیا ،اختلاف ،اسلام ،شریعت اسلام ،خدا ،احکام ،شرع ،حب ،خداوند ،حق ،شرایع پیشین به‌وسیله شریعت اسلام ،مقصود ،پیامبران از سوی خداوند ،اصطلاحی ،شریعت اسلام منسوخ ،دین اسلام دین حب ،قلبش ،ادیان الهی فرقی ،دین اسلام ،یگانه شریعت معتبر ،دین انبیا ،اصطلاح معتقد به وحدت ادیان ،حرکات ،اسم

مقصود از دین در اینجا اصول ادیان و حقایقی است که انبیا از آن خبر داده‌اند ؛از قبیل وجود حق متعال، توحید، صفات و افعال او و همچنین نبوات و امورمربوط به آخرت و روز جزا.مقصود از شریعت، احکام فرعی عملی است که پیامبران از سوی خداوند برای مردم آورده‌اند، و عالمان مسلمان آن را علم فقه نامیده‌اند ابن عربی مانند سایر علمای اسلام، دین انبیا را یکی می‌داند و میان ادیان الهی فرقی نمی‌بیند و به اصطلاح معتقد به وحدت ادیان است؛اما شرایع را مختلف می‌بیند و با اینکه احیانا از اعتبار همه شرایع سخن می‌راند، ولی اعتبار هر شریعتی را مخصوص زمان خود می‌داند، و معتقد به نسخ است و بر این باور است که شرایع پیشین به وسیله شریعت اسلام منسوخ شده‌اند و اکنون یگانه شریعت معتبر، شریعت اسلام است که جامعترین و کاملترین همه آنهاست اکنون یگانه شریعت معتبر، اسلام است که جامعترین و کاملترین همه آنهاست.

خلاصه ماشینی:

"مقصود از شریعت، احکام فرعی عملی است که پیامبران از سوی خداوند برای مردم آورده‌اند، و عالمان مسلمان آن را علم فقه نامیده‌اند ابن عربی مانند سایر علمای اسلام، دین انبیا را یکی می‌داند و میان ادیان الهی فرقی نمی‌بیند و به اصطلاح معتقد به وحدت ادیان است؛اما شرایع را مختلف می‌بیند و با اینکه احیانا از اعتبار همه شرایع سخن می‌راند، ولی اعتبار هر شریعتی را مخصوص زمان خود می‌داند، و معتقد به نسخ است و بر این باور است که شرایع پیشین به وسیله شریعت اسلام منسوخ شده‌اند و اکنون یگانه شریعت معتبر، شریعت اسلام است که جامعترین و کاملترین همه آنهاست (*)-استاد گروه فلسفه دانشگاه تهران اکنون یگانه شریعت معتبر، اسلام است که جامعترین و کاملترین همه آنهاست. ه)اختلاف شرایع ابن عربی مانند سایر عالمان بزرگ مسلمان، قایل به اختلاف شرایع بوده و در کتب و رسالات خود در تبیین و توجیه آن به تفصیل سخن گفته؛از جمله در فتوحات مکیه چنین آورده است: اختلاف شرایع معلول اختلاف نسب الهی است، زیرا اگر نسب الهی برای تحلیل امری همانند نسبت او برای تحریم آن امر می‌بود، تغییر حکم جایز نمی‌شد، درحالی‌که جایز شده است و همچنین فرموده خداوند:«لکل جعلنا منکم شرعة 2 و منها جا» [مائده/52]درست نمی‌آمد، در صورتی که درست آمده و هر امتی را شریعتی و منهاجی معین شده، که نبی و رسول آن امت آورده و بعد منسوخ گشته است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.