Skip to main content
فهرست مقالات

گفتگوی سه دین الهی پیرامون معنی نبوت

نویسنده:

ISC (22 صفحه - از 109 تا 130)

کلیدواژه ها :

وحی ،نبوت ،پیشگو ،بیننده ،رؤیا ،روح خداوند ،کلام الهی

کلید واژه های ماشینی : نبوت، نبی، ادیان، قرآن، کتاب مقدس، موسی، خدا، وحی، ادیان الهی، عهد عتیق

در جهان امروز ضرورت گفتگوی میان ادیان را کمتر صاحبنظری با دیده انکار می‌نگرد.اهمیت این گفتگو به علت ارتباطات تاریخی میان این ادیان، بویژه مسلمانان و مسیحیان برای ابهام زدایی از پیامهای اصلی ادیان الهی از یک طرف و تقویت زمینه‌های صلح و همزیستی میان پیروان این ادیان از طرف دیگر به چشم می‌نگرد.با توجه به اینکه در دوهه اخیر در جهان اسلام و نیز جمهوری اسلامی ایران، گفتگوی میان اسلام و مسیحیت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شده است و عملا نیز جلسات گفتگوی متعدد به پا گردیده است، انجام تحقیقی به منظور فراهم آوردن زمینه‌های علمی لازم و فراهم آوردن مبناهای کلامی دقیق ضروری به نظر می‌رسد. نویسنده مقاله برآن است که بین قرآن و عهدین در مسأله نبوت، مفهومهایی مشترک و مورد اختلاف وجود دارد و مدعی است که مشترکات آنها بیش از مفترقات و به گونه‌ای بنیادین است و این مفهومها می‌تواند اساس گفتگوی میان پیروان سه دین الهی قرار گیرد.

خلاصه ماشینی:

"1-3-بیننده خواب و رؤیا در عهد عتیق این اصطلاح در مورد نبی و یا معادل آن به کار رفته است‌[تثنیه 13: 1و3]و آن یکی از طرق درک وحی و الهام بوده، خداوند برای عده‌ای از انبیا در رؤیا ظاهر می‌شد و در خواب با ایشان سخن می‌گفت. نبی برتر در عهد قدیم فقط در مورد موسی به کار رفته است و این عنوان با تعبیر قرآنی سازگاری دارد، ولی انحصار این مقام به موسی علیه السلام در قرآن وجود ندارد. [النساء/64؛ص/12-15؛نحمیا 9:26-30؛ ارمیا23:19-20؛تثنیه 18:15و19] این نکته در کتاب مقدس وجود دارد که اگر دعوت نبی به پرسش بتها باشد و در این راه معجزه‌ای انجام دهد، او و پیروانش باید مجازات گردند[تثنیه 13:1-7؛18:20]در حالی که از دیدگاه قرآن اطاعت انبیا الزامی است و هرگز آنان به پرستش خدایان دعوت نمی‌کنند. »[طباطبایی، 1393، صص 77-78] اما این موضوع که نوعی از حلول این روح، نبی را به سخن گفتن وادار نمی‌کرده؛بلکه او را به عمل وادار می‌کرده، از اختصاصات کتاب مقدس است و در قرآن چنین چیزی وجود ندارد؛همچنین هر شخصی که مؤید به روح الهی باشد و عمل خیر انجام دهد، از دیدگاه قرآن نبی نیست. [نحمیا، باب‌9 و، 10، بی‌ناس، 1375، ص 536] در قرآن نیز به پادشاه، شرح حال پادشاهان، نبی‌های درباری و موظف، نبی‌های مشاور و ساقی پادشاه و همکاری انبیا با پادشاهان نیامده، ولی در کتاب مقدس این مطالب به‌طور مفصل آمده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.