Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی و تحلیل برخی شاخص های آموزش عالی در مورد دانشگاه اصفهان

نویسنده:

ISC (26 صفحه - از 65 تا 90)

کلیدواژه ها :

شاخص ،آموزش‌عالی ،شاخص‌های ساختی ،شاخص‌های علمی ،نسبت استاد- دانشجو ،نسبت اعضای هیأت علمی به کارمندان اداری-توزیع جنسی دانشجویان

کلید واژه های ماشینی : دانشگاه اصفهان، کارکنان، اعضای هیأت‌علمی، دانشجویان، اعضای هیأت‌علمی دانشگاه اصفهان، تعداد کل اعضای هیأت‌علمی، نسبت دانشجویان به اعضای هیأت‌علمی، نسبت اعضای هیأت‌علمی، آموزشی عالی، اعضای هیأت‌علمی مؤسسه در سال

امروز گسترده و توسعه آموزش‌عالی، عاملی مهم برای توسعه اجتماعی- اقتصادی، به ویژه از لحاظ آماده‌سازی و تربیت نیروی انسانی متخصص و کارآمد به‌شمار می‌رود.از این‌رو، شاخص‌های آموزش‌عالی کشورها، بازتابی از چگونگی تربیت نیروی انسانی محسوب می‌شود.دراین مقاله پس از ارائه تعریفی از شاخص، کاربردهای آن در نظام آموزشی عالی به اختصار مورد بررسی قرار می‌گیرد و ضمن معرفی یکی از تقسیم‌بندی‌های رایج در مورد شاخص‌های مربوط به آموزش‌عالی، وضعیت دانشگاه اصفهان در ارتباط با برخی از این شاخص‌های سنجیده می‌شود.تغییر نسبت جنسی(به سود دانشجویان دختر)در دانشگاه اصفهان(و به‌طور کلی در تمام دانشگاهها و مؤسسات آموزش‌عالی)دارای پیامدهای اجتماعی مثبت و منفی است که باید به گونه‌ای درخور، مورد عنایت و توجه قرار گیرد.بررسی فعالیتهای آموزشی و پژوهشی نشان می‌دهد که گسترش کمی دانشگاه، با عنایت به تعداد دانشجو و تنوع رشته‌ها، در حد لازم صورت گرفته است.از این پس، سیاست کلی دانشگاه و اهتمام آن باید در جهت ارتقای کیفی در تمامی سطوح و مقاطع، به‌ویژه در دوره‌های تحصیلات تکمیلی باشد.اگرچه در سالهای اخیر با اتخاذ رویکردهایی چند، تلاش شده است توجه اعضای هیأت علمی به نگارش مقالات و انجام طرحهای پژوهشی معطوف شود؛ اما موفقیت قطعی دراین زمینه مستلزم تدارک زمینه‌ها و ابزارهای لازم و دگرگونی، به ویژه در ساختار آموزش و پژوهش و استفاده بهینه از فن‌شناسی روز، خواهد بود.

خلاصه ماشینی:

"این موضوع در مورد دانشگاه تربیت مدرس نیز که در سطح کارشناسی داشنجو ندارد، صادق است، با این تفاوت که شمار داشنجویان کارشناسی ارشد و دکتری آن در حال حاضر حدود 3418 نفر(2427 کارشناسی ارشد و 991 دکترا)و تعداد اعضای هیأت علمی آن 360 نفر است که بدین ترتیب نسبت دانشجو-استاد دراین داشنگاه در حال حاضر 49/9 برآورد می‌شود. 1 جدول شماره 1-نسبت دانشجو-استاد به تفکیک دانشکده‌های هفتگانه و کل دانشگاه اصفهان مأخذ:آمار و اطلاعات موجود در واحد آمار معاونت آموزشی دانشگاه اصفهان(مورخ 30/9/78) (1)-برای مقایسه ارقام مربوط به دانشگاههای مختلف ایران مراجعه کنید به:منبع شماره 13، به موجب این مأخذ میانگین نسبت دانشجویان به عضو هیأت علمی در کلیه مراکز آموزشی عالی وابسته به وزارت فرهنگ و آموزش‌عالی در سال تحصیلی 77-1376، 27 بوده است. جدول شماره 2-مقایسه نسبت تعداد دانشجویان به عضو هیأت علمی در مراکز آموزشی عالی وابسته به وزارت فرهنگ و آموزش‌عالی در سال تحصیلی 77-1376 مأخذ :مؤسسات پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش‌عالی(وزارت فرهنگی و آموزش‌عالی)، آمار آموزش‌عالی، ایران در یک نگاه(بخش دولتی)، 1377. 2 مقایسه این ارقام با درصد دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترای تمامی مراکز آموزش‌عالی دولتی سراسر ایران در سه گروه یادشده که به ترتیب به 6/4، 7/6 و2/6 بالغ می‌شود، نشان می‌دهد که دانشگاه اصفهان در زمینه تحصیلات تکمیلی، به لحاظ کمی، از میانگین کشوری بالاتر است و مقایسه نسبت دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان با کل داشنجویان دراین دانشگاه(6/6)در برابر رقم مربوط به کل کشوی(5/5)نیز مبین همین مطلب است(جدول شماره 5)."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.