چکیده:
از آثار بازمانده قرن یازدهم هجری در مرکز علمی اصفهان تقسیری است به نام تفسیر
الائمة لهدایة الامة از مؤلفات دانشمندی به نام آقا محمد رضا فرزند مولی عبد الحسین
معروف به نصیری طوسی از اعقال شیخ ابو جعفر محمد بن حسن طوسی(م-460)وی از تلامذه
سید جلیل میر شرف الدین شولستانی متوفای پس از سال 1063 ه.است و معاصر با مجلسی اول
و ثانی.و آن تفسیری است روایی و جامع، مطالب در آغاز به فارسی و پس از آن عینا به عربی
بیان شده، از خصوصیات و زندگی مؤلف، اطلاعاتی کاملی در دست نیست جز آنچه به اختصار
و کلی بعضی از معاصرین او نقل کردهاند و یا از آثار و مؤلفات او بهدست آمده است.
خلاصه ماشینی:
"چکیده از آثار بازمانده قرن یازدهم هجری در مرکز علمی اصفهان تقسیری است به نام تفسیر الائمة لهدایة الامة از مؤلفات دانشمندی به نام آقا محمد رضا فرزند مولی عبد الحسین معروف به نصیری طوسی از اعقال شیخ ابو جعفر محمد بن حسن طوسی(م-460)وی از تلامذه سید جلیل میر شرف الدین شولستانی متوفای پس از سال 1063 ه.
به هرحال آنچه از مؤلفات او شناخته شده عبارت است از: 1-کشف الآیات نسخهای از آن را صاحب ذریعه در کتابخانه عیسی عطار در بغداد رؤیت فرموده که در ظهر آن تملک محمد بن ابراهیم بن زین العابدین نصیری نگاشته و در مقدمه آن از تفسیر الأئمة و مشایخ و اساتید خود یادکرده و آن را به شاه سلیمان صفوی اهدا نموده و در دیباچه آن این شعر در تاریخ تصنیف کتاب به سال 1067 آمده است: نام این نسخه و سال تاریخ کشف آیات کلام قدس است و آغاز آن چنین آمده است: کشفت قناع عذراء المقال باسم الله الکبیر المتعال، و حلیتها فی حجلة الکمال بحلیة حمد الله ذی العز و الجلال، الی قوله:یا أیها الطالبون المائلون، و الخاطبون الراغبون ما اجود عروسا، و ما ازین حجلتها، و ما احسن زینتها، الی قوله:و سمیته ب«کشفالآیات»و أنا افقر الناس إلی عفو ربه القدوس، محمد رضا بن الحسین النصیری الطوسی فی سنة بینتها فیما قلناه بالفارسیة الخ.
دراین مجلد هم نام کاتب و تاریخ کتابت نیامده و کاتب همان کاتب مجلد شامل تفسیر سوره یوسف است و در ظهر آن آمده جلد یازدهم و بر نوشتهای روی عطف آن نگاشته، تفسیر امیر کبیر محمد رضا حسی منشی الممالک، باز کلمه حسی بدون نقطه است و نسخهای از این مجلد نیز در کتابخانه دانشگاه تهران موجود است که تفسیر چهارده آیه از پایان سوره مؤمنون را فاقد است."