Skip to main content
فهرست مقالات

تحلیلی از کارآیی داخلی در آموزش

نویسنده: ؛

کلیدواژه ها : آموزش ،تخصیص منابع ،کارآیی داخلی ،کارآیی خارجی ،کارآیی اقتصادی ،اثربخشی هزینه‌ها ،اندازه مدرسه ،اندازه کلاس

کلید واژه های ماشینی : کارآیی داخلی در آموزش ،تحلیل اثربخشی هزینه‌ها ،کارآیی داخلی ،اثربخشی هزینه‌ها ،کلاس درس ،نظام آموزشی ،کارآیی خارجی ،داخلی ،ستانده در آموزش ،اندازه مدرسه ،اندازه کلاس ،کارآیی خارجی منابع ،تحلیل اثربخشی ،اندازه کلاس درس ،نهاده‌ها ،بخش آموزش ،اثربخشی هزینه‌های آموزشی ،تولیدات آموزشی ،کلاسهای کوچکتر ،روش تدریس ،هزینه‌های آموزش ،کارآیی داخلی آموزش ،تولید محصول ،تکنولوژی آموزشی ،کلاسهای کوچکتر معلمان ،طرحهای آموزشی ،تحلیل هزینه ،تابع تولید ،مطالعه کارآیی داخلی ،کلاسهای بزرگتر

کارآیی در مفهوم استفاده بهینه از منابع، یکی از اهداف مهم هر نظام اقتصادی می‌باشد.از آنجا که امکانات موجود در هر جامعه محدود است، همه دولتها در تلاش‌اند تا به تخصیص بهینه منابع دست یابند.در نظام آموزشی، کارآیی به دو صورت مورد مطالعه قرار می‌گیرد.ابتدا کارآیی خارجی منابع مطرح می‌شود، بدین معنی که کارآیی بخش آموزشی با سایر بخش‌ها مقایسه می‌شود، تا اطمینان حاصل شود که منابع مورد استفاده در این بخش از کارآیی لازم برخوردار بوده است.سپس کارآیی داخلی مطرح می‌شود.بدین ترتیب که بتوان با استفاده از حداقل نهادها به حداکثر تولیدات آموزشی در هر یک از مقاطع دست یافت.هدف اساسی این مقاله آن است که ضمن تبیین مفهوم جامع کارآیی در بخش آموزش، عوامل مؤثر در کارآیی داخلی را بررسی کند و نشان دهد که چگونه می‌توان از منابع موجود حداکثر محصول را تولید نمود.در این تحقیق ضمن مطالعه کارآیی داخلی و خارجی در بخش آموزش، به تحلیل اثربخشی هزینه‌ها در این بخش پرداخته و روابط نهاده-ستانده در آموزش مورد بررسی قرار می‌گیرد.آنگاه با طرح مسأله«اندازه مدرسه»و«کلاس درس»تلاش می‌شود تا اطلاعات مهمی در اختیار تصمیم‌گیران نظام آموزشی قرار گیرد.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.