Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی تحصیلات تکمیلی در نظام آموزش عالی ایران- دوره های دکتری علوم انسانی- از منظر اعضای هیأت علمی

نویسنده: ؛

پاييز و زمستان 1381 - شماره 30 و 31 علمی-پژوهشی (28 صفحه - از 327 تا 354)

کلیدواژه ها : رشد تحصیلات تکمیلی ،اهداف کمی دوره‌های دکتری در رشته‌های علوم انسانی ،اهداف کیفی دوره‌های دکتری علوم انسانی ،صلاحیت علمی استاد ،شایسته‌سالاری در گزینش دانشجو ،نظارت و ارزشیابی مستمر ،تحقق‌پذیری سرفصل‌های مصوب ،اعزام دانشجوی دکتری به خارج از کشور ،حجم کاری استادان دوره دکتری ،عدم تأمین فرصت مطالعاتی

کلید واژه های ماشینی : دوره‌های دکتری ،آموزش عالی ،دوره‌های دکتری علوم انسانی ،دوره‌های دکتری در رشته ،دکتری ،دکتری در رشته‌های علوم ،تدریس در دوره‌های دکتری ،اعضای هیأت‌علمی دوره‌های دکتری ،اعضای هیأت‌علمی ،دوره‌های تکمیلی با توجه ،گسترش دوره‌های تکمیلی ،تکمیلی ،دوره‌های تکمیلی ،نظام آموزش عالی ،اعزام دانشجو به خارج ،علوم انسانی ،اهداف کیفی دوره‌های دکتری ،هیأت‌علمی ،هیأت‌علمی شاغل به تدریس ،عالی ،رشته‌های علوم انسانی ،دکتری در رشته تخصصی ،آموزش عالی کشور ،پاسخگویان ،تحصیلات تکمیلی ،اهداف کیفی ،رشته تخصصی ،اعضای هیأت‌علمی شاغل ،پژوهشی ،رشته‌های علوم

در سالهای پس از انقلاب اسلامی 1357 گسترش دوره‌های تکمیلی به‌منظور کامل کردن چرخه آموزش عالی در کشور به یکی از بحث‌انگیزترین مسائل آموزش عالی کشور مبدل شد.این امر هم از لحاظ تأمین کادر آموزشی و پژوهشی دانشگاهها و مراکز پژوهشی-که از یک‌طرف با خروج خواسته و ناخاسته بخشی از هیأت علمی با تجربه خود و از طرف دیگر با رشد انفجاری جمعیت دانشجویی در مقاطع کارشناسی و پایین‌تر مواجه بودند-و هم به‌منظور تأمین نیروی متخصص سازمانهای حکومتی، صنعتی و کشاورزی، بسیار با اهمیت است.طی دو برنامه پنجساله اول و دوم که از سال 1368 آغاز شد، اولویت ویژه‌ای به گسترش دوره‌های تکمیلی با توجه به آمار و ارقام موجود، اهداف کمی گسترش دوره‌های تکمیلی با توجه به دو هدف عمده کمی و کیفی داده شد.در این تحقیق از یک‌طرف با توجه به آمار و ارقام موجود، اهداف کمی گسترش آموزش عالی مورد سنجش واقع می‌شود و از طرف دیگر از طریق داده‌های کسب شده از مصاحبه با صد تن از اعضای هیأت علمی دوره‌های دکتری در رشته‌های علوم انسانی، نحوه تحقق اهداف کیفی این برنامه‌ها نیز مورد بررسی و کندوکاو قرار می‌گیرد.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.