Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی و تحلیل «هستی شناسی تأویلی» ملاصدرا

نویسنده: ؛ ؛

پاييز و زمستان 1382 - شماره 34 و 35 علمی-پژوهشی (وزارت علوم) (18 صفحه - از 1 تا 18)

کلیدواژه ها : تفسیر ،تأویل ،حقیقت ،ظاهر ،باطن

کلید واژه های ماشینی : باطن ،تأویلی ،هستی‌شناسی تأویلی ،ذات حق ،وجودی ،آخرت ،شناخت ذات حق ،ظاهر و باطن ،تفکر ملاصدرا ،مراتب هستی ،عالم هستی ،کارکرد ممتاز تأویل ،مرتبه از هستی ،تأویلی ملاصدرا ،نگاه ملاصدرا ،شناخت ذات ،اندیشه ملاصدرا ،کارکرد تأویل ،مراتب وجودی ،تلقی ملاصدرا ،گزارش سرراست اندیشه ،تفسیر و تأویل ،تبیین کارکرد ،ممتاز تأویل ،تأویل می‌کنیم ،حس تأویل ،هنر تأویل ،طریق علوم ،مؤسسه مطالعات و تحقیقات ،مطالعات و تحقیقات

«تأویل یکی از اصلی‌ترین فرایندهای تفکر انسان است.فیلون در سنت یهودی، اوریگنس و اگوستین در سنت مسیحی و ابن عربی و ملاصدرا در سنت اسلامی از جمله نمایندگان برجسته تفکر تأویلی‌اند.نگارنده در این مقال، ضمن تبیین کارکرد ممتاز«تأویل»و اثبات اعتبار معرفتی آن، به بررسی و تحلیل جایگاه«تأویل»در نظام فکری ملاصدرا را پرداخته است.لازمه شناسایی این بعد از اندیشه صدرایی که اینک به‌صورت یک تحقیق علمی ارائه می‌شود کاوش در بنیاد تفکر ملاصدرا است؛زیرا در گزارش سرراست اندیشه او این بعد نمایان نمی‌گردد.نخستین راهگشا در این باب تحلیل نگاه ملاصدرا به «حقیقت»است.تلقی ملاصدرا نسبت به«حقیقت»با آنچه پیشینیان به‌نام مطابقت ذهن با واقع می‌شناختند تفاوت ماهوی دارد.دومین راهگشا در این باب، این است که بدانیم نگاه ملاصدرا به«انسان» -به‌عنوان یگانه موجودی که به‌سوی«حقیقت»مفتوح است-چگونه است.تلقی ملاصدرا از«حقیقت»به‌عنوان«ظهور و انکشاف»و از«انسان»به‌عنوان موجودی که ماهیت معینی ندارد و در سیر تکاملی خود(براساس حرکت جوهری)می‌تواند با مراتب هستی و بطون قرآنی(براساس قاعده اتحاد عاقل و معقول)متحد گردد، منشأ پویش و خلاقیت در پذیرش فهم‌های گوناگون از «حقیقت»است.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.