Skip to main content
فهرست مقالات

ذهن و زبان کودکان در ادبیات داستانی

نویسنده: ؛ ؛

پاييز و زمستان 1382 - شماره 34 و 35 علمی-پژوهشی (24 صفحه - از 301 تا 324)

کلیدواژه ها : خردسالان و نوجوانان ،عینیت ،دیدگاه داستان ،داوری‌های ارزشی جانبدارانه ،پاکی و معصومیت نگاه و شخصیت کودکانه ،رنجهای انسانی ،نابرابری و بی‌عدالتی‌های اجتماعی ،شرارت‌های انسانی

کلید واژه های ماشینی : کودکانه ،نگاه و شخصیت کودکانه ،شخصیت‌های کودک و نوجوان ،کودک و نوجوان ،تأثیر داستان بر خواننده ،شخصیت‌های کودک ،دیدگاه شخصیت‌های کودک ،کنیزو ،مهتاب ،پدر و مادر ،پسرک ،نگاه خردسالان و نوجوانان ،معصومیت نگاه و شخصیت ،بخشیدن به رخدادهای داستان ،رخدادهای داستان و اجتناب نویسنده ،داوری‌های ارزشی در داستان ،ایران از دیدگاه شخصیت‌های ،راوی داستان ،پدر راوی ،خردسالان و نوجوانان ،معصومیت کودکانه ،رخدادهای داستان ،داستان بپردازد ،دیدگاه کودکانه ،دیدگاه داستان ،پاکی و معصومیت نگاه ،پدر و پسر ،ویژگیهای نگاه ،دنیای بزرگسالان ،نویسنده می‌دهد

یکی از بارزترین ویژگیهای نگاه خردسالان و نوجوانان، عینیت بخشیدن به رخدادهای داستان و اجتناب نویسنده از دخالت مستقیم و جانبدارانه و داوری‌های ارزشی در داستان است که ممکن است به تأثیر داستان بر خواننده خدشه وارد کند.طبیعی است پاکی و معصومیت نگاه و شخصیت کودکانه از اغراض شخصی گریبانگیر بزرگسالان به دور است و با نگاه و دنیای بزرگسالان که ناشی از تجربه‌های گوناگون آنان می‌شود، تفاوت بسیار دارد.که این امکان را به نویسنده می‌دهد تا بهتر به شخصیت‌پردازی افراد داستان بپردازد.تضاد میان دنیایی که شخصیت‌های جوان تصویر می‌کنند و آنچه از نگاه بزرگترها ارائه می‌شود می‌تواند بازگوکننده بسیاری از واقعیت‌های اجتماعی و روان‌شناختی (رفتاری، روحی و شخصیتی)باشد که برای خواننده ملموس‌تر و مشهودتر خواهد شد.این بررسی با توجه به نمونه‌های مختلف به بهره‌گیری نویسندگان ایران از دیدگاه شخصیت‌های کودک و نوجوان نگاهی اجمالی دارد.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.