Skip to main content
فهرست مقالات

داریوش، شاهنشاه برگزیده اهورامزدا

نویسنده: ؛

بهار 1384 - شماره 40 علمی-پژوهشی (وزارت علوم) (18 صفحه - از 161 تا 178)

کلیدواژه ها : هخامنشیان ،مشروعیت ،داریوش ،اهورامزدا

کلید واژه های ماشینی : داریوش ،هخامنشی ،اهورامزدا ،مغ ،بیستون ،زرتشت ،مغان ،گئومات مغ ،داریوش هخامنشی ،گئومات ،هخامنشیان ،داریوش در سنگ‌نبشته بیستون ،مادها ،زرتشتی ،کتیبه بیستون ،سنگ‌نبشته ،کمبوجیه ،امپراتوری هخامنشی ،سنگ‌نبشته بیستون ،کوروش ،داریوش در سنگ‌نبشته ،مورد گئومات ،داریوش در کتیبه ،تاریخ هخامنشی ،دولت هخامنشی ،داریوش از اهورامزدا ،برگزیده اهورامزدا ،داریوش در بیستون ،خاندان هخامنشی ،شاهنشاهی

هنگامی‌که داریوش هخامنشی(522-486 ق.م)پس از مبارزاتی سخت با گئومات مغ-آن‌گونه که خود توصیف می‌کند-و برخوردهای جدی و سرنوشت‌ساز با مدعیانی که خواستار دگرگونی در وضع خود و دولت هخامنشی بودند، پیروز بیرون آمد، در اولین گزارش خود در مورد گئومات و شورشهای فراوان و فراگیر که در بیستون کرمانشاهان منتشر نمود و آن‌را به‌عنوان سندی رسمی و پایدار برای آیندگان به ودیعه نهاد، خود را شاهنشاه برگزیده-به‌خواست-اهورامزدا معرفی می‌کند.چه انگیزه‌هایی داریوش را وادار می‌کند که چنان پیام تازه و قابل بررسی‌یی را برای نخستین بار در ایران‌زمین به مردم زمان خود و آیندگان انتقال دهد؟برخی از مورخان او را زرتشتی خوانده‌اند و بسیاری نیز موضوع را با ابهام نگاه کرده و عده‌ای نیز داریوش را نه یک زرتشتی مؤمن و وفادار و آرمان‌مند، بلکه سیاستمداری جدی با چهره‌ای نظامی و خشن و یک توسعه‌گر بی‌گذشت و سرانجام یک بازرگان آگاه و کارا، معرفی کرده‌اند.بااین‌حال اینکه چرا داریوش خود را با اراده اهورامزدا پیروز و بزرگ می‌نامد چندان روشن نیست.مقاله حاضر سعی دارد از درون پیچدگیهای سیاسی و ناپیدایی‌های اجتماعی و مبارزات اعتقادی آن زمان، تاحدودی برای این سؤال پاسخی درخور بیابد.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.