Skip to main content
فهرست مقالات

کنکاشی درباره الوهیت مریم

نویسنده:

(8 صفحه - از 49 تا 56)

کلید واژه های ماشینی : مسیحیان، خدا، الوهیت مریم، تسمیه، قرآن، مدلول، گزینش، عیسی، اطاعت مطلق، ربوبیت

خلاصه ماشینی:

"حضرت هود نیز به قوم عاد که مبعوث به سوی آنهاست،می‌فرماید: اتجاد لو ننی فی‌ اسماء سمیتموها انتم و آبائکم (الاعراف،17)آیا در مورد نامهائی با من مجادله می‌کنید که خود و پدرانتان‌ برگزیده‌اید و محتوا و مدلولی ندارد؟ شبیه همین مطلب را خداوند دربارهء بتهای عرب جاهلی:لات و عزی و منات آورده و فرموده: ان هی الا اسماء سمیتموها انتم و آبائکم ما انزل الله بها من سلطان (النجم،32)این نامها تنها برگزیده شما و پدران شماست و خداوند هیچ برهانی بر الوهیت آنها نازل نکرده است. اگر مجسمه‌هائی را لات و منات و عزی بنامند و آنها را خدایان خود خیال کنند،صرف نامگذاری است و چه‌ توجه زیبائی شده است از ناحیهء پیامبران و قرآن‌که لفظ اله و خدا را در مورد اشیاء و اشخاص به کار بردن،صرف نامگذاری است و محتوا و مصداق و مدلولی ندارد. مقصود این است که: اولا:یهودیان،روحانیان ود را بدون هیچ قید و شرطی اطاعت کردند،درحالی‌که‌ در منطق قرآن،جز خدا و پیامبر و اولی الأمر1-یعنی امامان معصوم-هیچ کس درخور اطاعت مطلق نیست،چرا که افراد دیگر،اگر فاسق باشند،فسق آنها مانع اطاعت آنهاست،و اگر عادل باشند،باز هم مستحق اطاعت مطلق نیستند. آنها در برابر زادهء مریم نیز همینگونه رفتار (1)-وجوب اطاعت مطلقه خدا و رسول و اولی الامر،از آیه اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم (النساء،95)استفاده می‌شود در این آیه،همانطوری که وجوب اطاعت خداوند بدون قید و شرط است، وجوب اطاعت رسول و اولی الامر نیز بدون قید و شرط است. خطای دیگر مسیحیان این است که عیسی را هم بر مسند الوهیت و ربوبیت قرار دادند و بدین لحاظ،او را مستحق اطاعت مطلق دانستند اطاعت مطلق عیسی اگر مستند به‌ عصمت او باشد،ناصواب نیست."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.