Skip to main content
فهرست مقالات

اسماءو صفات خدا در قرآن/ حلیم، حمید، حی، خالق، خلاق (31-3)

نویسنده:

(11 صفحه - از 7 تا 17)

کلید واژه های ماشینی : خدا ،حلیم ،اسم ،حلم ،اسماء و صفات خدا ،صفات خدا در قرآن ،صفات خدا در قرآن حلیم ،حمد ،حیات ،معنی ،فعل ،قرآن مجید ،انسان ،معلولی ،ستایش ،آیه خالق از صفات خدا ،نظریه ،نمایش اسم حلیم در انسان ،محور ،علت ،آیهء ،آیات الهی به تأثیر موجودات ،موجودات زنده ،نمایش اسم حمد در بندگان ،فعالیت ،سخن ،لا اله ،اسماء و صفات الهی ،تفسیر قرآن ،وصف خدا

خلاصه ماشینی:

"و نیز می‌فرماید: هل من خالق غیر الله یرزقکم من السماء و الأرض لا اله الا هو فأنی‌ تؤفکون (فاطر،3):بگو آیا آفریننده‌ای جز خدا هست که شما را از آسمان و زمین روزی می‌دهد، جز او خدائی نیست،پس چرا سرگشته‌اید؟ اگر در آیهء نخست،خلقت از آن خدا شمرده شده و در آیهء دوم تلویحا به آن اشاره شده ولی در برخی از آیات و خالقهای دیگری نیز معرفی شده‌اند مثلا به هنگام آفرینش انسان خدا خود را «احسن الخالقین»(مؤمنون،41)بهترین آفریدگار توصیف می‌کند. اختصاص دو نظر وجود دارد که به‌طور مشروح بیان می‌شوند: نظریهء اشاعره در معنی انحصار خالقیت به خالق 1-اشاعره و قبل از آنها سلفی‌ها مفهوم بدوی این آیات را گرفته،همهء جهان و آثار و افعال‌ موجودات را مخلوق بلا واسطهء خدا می‌دانند و هرنوع تأثیر را از هر موجودی سلب می‌کنند،و می‌گویند او است که هر پدیده را بدون سبب و واسطه‌ای می‌آفریند،و حتی دربارهء افعال انسان که مسؤولیت آن با خود او است می‌گویند به هنگام اراده انسان،خدا فعل او را ایجاد می‌کند،بدون آنکه اراده و وجود انسان‌ تأثیری در پدیده داشته باشد. گاهی آنان به این نظریه رنگ فلسفی می‌دهند و می‌گویند هرگاه ما به نظام علی و معلولی معتقد بشویم نو بگوئیم در میان پدیده‌های طبیعی تأثیر و تأثر است،چگونه می‌توانیم این دو آیه یاد شده در زیر را که قیام آسمانها را مربوط به خود خدا می‌داند،تفسیر کنیم،چنانکه می‌فرماید: ان الله یمسک‌ السموات و الأرض ان تزولا (فاطر،14):خدا آسمانها و زمین را از فرو ریختن نگه می‌دارد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.