Skip to main content
فهرست مقالات

ربوبیت و عبودیت

نویسنده:

(7 صفحه - از 39 تا 45)

کلید واژه های ماشینی : توحید، خدا، توحید رب و توحید معبود، تنزیه، اطاعت، صفات، تشبیه، شرک، توحید ذاتی و توحید افعالی، عیسی توحید رب و توحید

خلاصه ماشینی: "به‌هرحال،هر وصفی‌ نماینگر کمالی از کمالات واجب الوجود است و ما را از توجه به صفات و اسماء حسنای خداوند(یعنی‌ نامهای نیکو)و دقت و تأمل دربارهء آنها گریزی نیست. نتیجه همین گرایش به تشبیه یا تنزیه محض بود که اشاعره از اقسام توحید ذاتی و صفاتی‌ و افعالی-که هر سه در قلمرو حکمت نظری است-توحید صفاتی را از دست دادند و معتزله که‌ توحید صفاتی را می‌خواستند حفظ کنند،در تبیین آن گرفتار خطائی فاحش شدند. اصولا،خواه ما بایدها و نبایدها را قابل‌ استنتاج از هست و نیست بدانیم و خواه ندانیم،باید هست و نیست‌ها را مبنا و خاستگاه بایدها و نبایدها بدانیم و اگر کسی در جهان‌بینی فلسفی و در اعتقادات دینی خود به اینجا برسد که توحید ذاتی و صفاتی و افعالی از اصولی است که به حکم عقل و دل و نظر و کشف و فطرت و استدلال،غیرقابل‌ Zاگر قائل به تنزیه شوی،وابسته شده‌ای و اگر قائل به تشبیه شوی خدا را تحدید کرده‌ای و اگر قائل به هر دو شوی،استوار و در معارف،امام و سرور گشته‌ای،اگر ثابت قدمی،از تشبیه بپرهیز و اگر خدا را به یگانگی‌ می‌شناسی،از تنزیه دوری کن. انکار،بلکه غیرقابل شک و تردید است،چاره‌ای ندارد جز اینکه در قلمرو حکمت عملی و در حوزه‌ بایدها و نبایدها و در دائرهء تکالیف شرعی،خود را به توحید عبادت و اطاعت ملزم سازد و به دستور قولوا لا اله الا الله تفلحوا که سرلوحهء دعوت پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله بود،گوش جان فرا دهد و حکم‌ قرآن‌که می‌گوید: اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الأمر منکم 1را گردن نهد. بررسی پاسخ عیسی علیه السلام او در ادامهء مدافعات خود در محکمهء عدل الهی می‌گوید: ما قلت لهم الا ما امرتنی به ان اعبدو الله ربی و ربکم 2من به آن مردم چیزی جز آنچه مرا (1)-سورهء النساء،95."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.