خلاصه ماشینی:
"راغب نیز میگوید:ثلاثی مجرد از لفظ انتقام(نقم)به معنی انکار است یا به زبان،یا از طریق عمل(کیفر)و آیات قرآن گواهی میدهد که نقم به معنی انکار است چنانکه میفرماید: و ما نقموا الا ان اغناهم الله و رسوله من فضله (توبه،47):به این سبب عیبجوئی کردند که خدا و رسولش آنها را از فضل خود بینیاز کرد.
45-ذو عقاب این لفظ در قرآن یک بار آمده و آن هم به عنوان وصف خدا وارد شده است چنانکه میفرماید: و ما یقال لک الا ما قد قیل للرسل من قبلک ان ربک لذوا مغفرة و ذو عقاب الیم (فصلت،34):هرچه دربارهء تو میگویند،دربارهء رسولان پیش از تو نیز گفتهاند،پروردگار تو صاحب آمرزش و صاحب کیفری دردناک است.
75-ذو المعارج این لفظ در قرآن یک بار و به عنوان وصف خدا آمده است چنانکه میفرماید: سأل سائل بعذاب واقع،للکافرین لیس له دافع،من الله ذی المعارج،تعرج الملائکة و الروح الیه فی یوم کان مقداره خمسین الف سنة (معارج،1-4):سؤالکنندهای از عذاب قطعی از جانب خدا برای کافران رسید که کسی نمیتواند آنرا رفع کند،خداوندی که صاحب معراجها است،فرشتگان و روح در روزی که به درازای پنجاه هزار سال است به سوی او بالا میروند.
85-ذو مغفرة این لفظ در قرآن دو بار آمده است و در هر دو مورد وصف خدا قرار گرفته است چنان که میفرماید: و یستعجلونک بالسیئة قبل الحسنة و قد خلت من قبلهم المثلات و ان ربک لذو مغفرة للناس علی ظلمهم و ان ربک لشدید العقاب (رعد،6):آنان پیش از رحمت، خواستار عذاب هستند با این که قبل از آنها بلاهای عبرتانگیز نازل شده و پروردگارت نسبت به مردم صاحب مغفرت و آمرزش است ولی عذابش نیز سخت است."