Skip to main content
فهرست مقالات

اسماء و صفات خدا در قرآن/ خیر الناصرین - ذومغفرة

نویسنده:

(10 صفحه - از 6 تا 15)

کلید واژه های ماشینی : خدا ،اسم ،وارث ،کیفر ،انتقام ،عقاب ،معنی ،اسماء و صفات خدا ،صفات خدا در قرآن ،عذاب ،لفظ ،وصف خدا ،توبه ،خیر الناصرین ،لفظ معنی عقاب و کیفر ،در قرآن ،قرآن مجید ،صفات خدا در قرآن خیر ،قرآن خیر الناصرین ،وجه ،آیهء ،معنا ،قرآن لفظ وارث ،چنان‌که ،اسم در قرآن ،مقصود ،ذو انتقام در آیات ،ذو مغفرة ،تفسیر قرآن ،خیر الوارثین

خلاصه ماشینی:

"راغب نیز می‌گوید:ثلاثی مجرد از لفظ انتقام(نقم)به معنی انکار است یا به زبان،یا از طریق عمل(کیفر)و آیات قرآن گواهی می‌دهد که نقم به معنی انکار است چنان‌که می‌فرماید: و ما نقموا الا ان اغناهم الله و رسوله من فضله (توبه،47):به این سبب عیب‌جوئی کردند که‌ خدا و رسولش آنها را از فضل خود بی‌نیاز کرد. 45-ذو عقاب این لفظ در قرآن یک بار آمده و آن هم به عنوان وصف خدا وارد شده است چنان‌که‌ می‌فرماید: و ما یقال لک الا ما قد قیل للرسل من قبلک ان ربک لذوا مغفرة و ذو عقاب‌ الیم (فصلت،34):هرچه دربارهء تو می‌گویند،دربارهء رسولان پیش از تو نیز گفته‌اند،پروردگار تو صاحب‌ آمرزش و صاحب کیفری دردناک است. 75-ذو المعارج این لفظ در قرآن یک بار و به عنوان وصف خدا آمده است چنان‌که می‌فرماید: سأل‌ سائل بعذاب واقع،للکافرین لیس له دافع،من الله ذی المعارج،تعرج الملائکة و الروح‌ الیه فی یوم کان مقداره خمسین الف سنة (معارج،1-4):سؤال‌کننده‌ای از عذاب قطعی از جانب‌ خدا برای کافران رسید که کسی نمی‌تواند آن‌را رفع کند،خداوندی که صاحب معراج‌ها است،فرشتگان و روح در روزی که به درازای پنجاه هزار سال است به سوی او بالا می‌روند. 85-ذو مغفرة این لفظ در قرآن دو بار آمده است و در هر دو مورد وصف خدا قرار گرفته است چنان‌ که می‌فرماید: و یستعجلونک بالسیئة قبل الحسنة و قد خلت من قبلهم المثلات و ان ربک‌ لذو مغفرة للناس علی ظلمهم و ان ربک لشدید العقاب (رعد،6):آنان پیش از رحمت، خواستار عذاب هستند با این که قبل از آنها بلاهای عبرت‌انگیز نازل شده و پروردگارت نسبت به مردم‌ صاحب مغفرت و آمرزش است ولی عذابش نیز سخت است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.