Skip to main content
فهرست مقالات

زمامدار حقیقی کیفر و آموزش

نویسنده:

(8 صفحه - از 32 تا 39)

کلید واژه های ماشینی : عیسی علیه‌السلام، خدا، حق، خداوند، عذاب، مظاهر اسماء و اسماء مظاهر، ذات، مظاهر، افعال خداوند مظاهر صفات، شریک

خلاصه ماشینی:

"امیر المؤمنین علیه السلام نیز فرمود: «ان الله جمیل یحب الجمال و یحب ان یری اثر النعمة علی عبده»3:خداوند زیبا و دوستدار زیبائی است و دوست می‌دارد که اثر نعمت رابر بندهء خود ببیند. و طرف دیگر خدای واحد قهاری است که هیچ‌کسی را در برابرش قدرتی نیست و همگان در حضورش مقهورند و شفاعتها3نیز باید به اذن اوباشد عیسی علیه السلام نه در تخلفات و معاصی‌ آن طرف شریک است و نه در قهاریت و فرمانروائی مطلقهء این طرف. در همین آیه مورد بحث که سخن از آمرزش الهی به میان آمده،به دنبال آن،به مقتضای مقام‌ قیامت،وصف عزیز و حکیم ذکر شده؛چراکه در این مقام،آمرزیدن،متناسب با عزت و حکمت‌ خداوند است و سزاوار نیست که وصف دیگری ذکر شود. بازهم جلوه‌ای از ادب عیسی علیه السلام چرا عیسی علیه السلام به جای جملهء«انک انت العزیز الحکیم»جملهء«انک انت الغفور الرحیم» را نیاورد؟آیا مناسب نبود که بگوید:اگر آنها را بیامرزی،بدین جهت است که تو آمرزنده و رحیمی؟ نیای بزرگوارش ابراهیم خلیل علیه السلام به پیشگاه خدا می‌گوید: فمن تبعی فانه منی و من عصانی فانک غفور رحیم (ابراهیم،63)هرکه پیروی من‌ کند،از من است و هرکه مرا معصیت کند،تو آمرزنده و رحیمی. عیسی علیه السلام هم اگر در چنین مقامی بود،همانگونه در پیشگاه خدا سخن‌ می‌گفت که ابراهیم سخن گفته است. و اما مقام عیسی علیه السلام مقام ظهور عظمت الهی و تجلی اسم قاهریت خداوند و برپائی رستاخیز است و این مقام،مقامی نیست که کسی یاچیزی بتواند در مقابل آن قیام و عرض اندام کند و آنچه در دل دارد،به زبان راز و نیاز بیان دارد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.