Skip to main content
فهرست مقالات

جایگاه تفکر و تدبر در عرفان اسلامی

نویسنده:

(12 صفحه - از 21 تا 32)

کلید واژه های ماشینی : تفکر، فکر، خدا، عبادت، عقل، خلقت، قرآن، آفرینش، خلق، هستی

خلاصه ماشینی:

"منظور از استفادهء منفی آن است که آدمی با قوه عقل مطالب بسیاری را بفهمند و فهم و درکش را تا می‌تواند توسعه بدهد ولی در چیزهائی که به او فائده نداشته باشد مانند بسیاری از مطالبی که فلاسفه عقل خود را در آنها به جولان می‌اندازد وقتی فلاسفه با کنجکاوی در مقام‌ کشف اسرار هستی و کیفیت خلقت و آغاز و انجام عالم و هدف از این آفرینش برمی‌آیند از مقایسه‌ای که میان موجودات می‌کنند پی به اسرار و دقائق زیادی در این عالم می‌برند و موفق به‌ کشف مجهولات زیادی می‌شوند ولی هرچه بیشتر فکر می‌کنند به نتیجهء مثبت فکری می‌رسند برای این‌که هرچه بیشتر می‌فهمند بیشتر متوجه جهل و نادانی خود می‌شوند و هرچه زیادتر و عمیقتر مطالعه می‌نمایند،زیادتر بر عظمت عالم آفرینش و کوچکی خودشان پی می‌برند و معلومات خود را به قدری ناچیز می‌شمارند که حتی بر علم خود نمی‌توانند اطمینان کنند و همهء اعتبارها در چشم آنها ناچیز جلوه‌گر می‌گردد و لذا از فهم اسرار هستی نومیدتر می‌شوند. از آنچه گذشت معلوم شد فکر در عرفان اسلامی جایگاهی پس بلند دارد و ذکر و عبادت‌ به پایهء آن نمی‌رسد چنانکه امام رضا علیه السلام فرمود:«عبادت به زیادی نماز و روزه نیست بلکه به‌ زیادی تفکر در کار خداست»تفکر علاوه بر این‌که خود بالاترین عبادتهاست،ارزش عبادات و اذکار را نیز بالا می‌برد و سر آن هم بر هر فرد با فکری روشن و واضح است چون در اثر تفکر در نظام عالم هستی و عجائب شگفتیهای آن،پایهء ایمان و معرفت انسان بالا رفته و در این هنگام‌ (1)نهج البلاغه،خطبه 851-الاحتجاج،ص 402-502."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.