Skip to main content
فهرست مقالات

فرقه ناصریه

نویسنده:

(16 صفحه - از 58 تا 73)

کلید واژه های ماشینی : ناصرخسرو، بیان الادیان، اسماعیلی، بلخی، مؤلف بیان الادیان دربارۀ اسماعیلیه، مؤلف بیان الادیان، اسماعیلیه، دین، مذهب، امامی، نزاری، شبستری، کتاب، تصحیح، عقیدۀ مؤلف بیان الادیان، اقبال، دانش‌پژوه، فرقۀ ناصریه نوشتۀ سید محمد، وجه، علوی بلخی دربارۀ اسماعیلیه، کتابخانۀ، وجه دین، تصحیح بیان الادیان براساس نسخۀ، دعوت، تهران، سید حسن ناصر علوی، آثار، فرقۀ ناصریه، حسن، ویراستۀ دانش‌پژوه

خلاصه ماشینی: "و دو تن معروف بودند در روزگار ما که ایشان به محل صاحب جزیرگی رسیده بودند:یکی ناصرخسرو که به مکان{o33o}بدخشان مقام داشت و آن خلق را از راه ببرد و امروز آنجا همان طریقت او برجاست، و دیگری حسن صباح[که]به اصفهان می‌نشست و اکنون می‌گویند که به ری آمده است و متواری گشته و خلقی کثیر از مردم خراسان و عراق بی‌راه کرده است و بدین مذهب خوانده». {o43o}وجود جامعه و یا حتی فرقه‌ای با این نام در آن نواحی جالب توجه است،اما فاصلۀ زمانی میان اطروش و ناصرخسرو آن قدر هست که احتمال خلط و التباس این دو را در بیان الادیان منتفی سازد،به ویژه آنکه دوگانگی مذهب آنها آشکار بوده است. ناصرخسرو در این کتاب-بر خلاف دیگر آثارش-به مقدار قابل توجهی(بیش از 40 مورد)به نقل احادیث از پیامبر اکرم و ائمۀ اطهار و بیش از همه امام جعفر صادق(ع)پرداخته و همراه با«عقل»،به«نقل»نیز اهتمام داشته است{o67o} وجه دین هنوز هم یکی از کتب اساسی اسماعیلیان نزاری منطقۀ جیحون علیاست{o68o}و همچنان‌که آقای دفتری گفته است،یکی از شاهکارهای تأویل باطنی است. {o74o}سی دحسن تقی‌زاده به امکان«التباس»نام ناصرخسرو با ناصر علوی(-ناصر کبیر)و یا سید محمد ناصر علوی و برادرش سید حسن ناصر علوی،{o75o}که هردو شاعر بودند و شرح حال آنها در لباب الالباب عوفی آمده،توجه داده است،{o76o}اما بعدها دکتر مهدی محقق به جنبۀ روحانی«علوی بودن»در نز داسماعیلیان پرداخت و نسبت«علوی»ناصرخسرو را،نه انتسابی «جسمانی»،بلکه«روحانی و معنوی»دانست{o77o} فرهاد دفتری می‌نویسد:«ساکنان محلی که مقبره را همچون زیارتگاهی پاس می‌دارند و مدعی‌اند که سید و از اعقاب ناصرخسرواند،در نهایت شگفتی همه سنیان متعصبی‌اند که شدیدا اسماعیلیان بدخشان و جاهای دیگر را از آمدن به زیارت مقبره منع می‌کنند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.