Skip to main content
فهرست مقالات

فرقه ناصریه

نویسنده:

(16 صفحه - از 58 تا 73)

کلید واژه های ماشینی : ناصرخسرو، بیان الادیان، اسماعیلی، بلخی، مؤلف بیان الادیان دربارۀ اسماعیلیه، مؤلف بیان الادیان، اسماعیلیه، دین، مذهب، امامی

خلاصه ماشینی:

"و دو تن معروف بودند در روزگار ما که ایشان به محل صاحب جزیرگی رسیده بودند:یکی ناصرخسرو که به مکان{o33o}بدخشان مقام داشت و آن خلق را از راه ببرد و امروز آنجا همان طریقت او برجاست، و دیگری حسن صباح[که]به اصفهان می‌نشست و اکنون می‌گویند که به ری آمده است و متواری گشته و خلقی کثیر از مردم خراسان و عراق بی‌راه کرده است و بدین مذهب خوانده». {o43o}وجود جامعه و یا حتی فرقه‌ای با این نام در آن نواحی جالب توجه است،اما فاصلۀ زمانی میان اطروش و ناصرخسرو آن قدر هست که احتمال خلط و التباس این دو را در بیان الادیان منتفی سازد،به ویژه آنکه دوگانگی مذهب آنها آشکار بوده است. ناصرخسرو در این کتاب-بر خلاف دیگر آثارش-به مقدار قابل توجهی(بیش از 40 مورد)به نقل احادیث از پیامبر اکرم و ائمۀ اطهار و بیش از همه امام جعفر صادق(ع)پرداخته و همراه با«عقل»،به«نقل»نیز اهتمام داشته است{o67o} وجه دین هنوز هم یکی از کتب اساسی اسماعیلیان نزاری منطقۀ جیحون علیاست{o68o}و همچنان‌که آقای دفتری گفته است،یکی از شاهکارهای تأویل باطنی است. {o74o}سی دحسن تقی‌زاده به امکان«التباس»نام ناصرخسرو با ناصر علوی(-ناصر کبیر)و یا سید محمد ناصر علوی و برادرش سید حسن ناصر علوی،{o75o}که هردو شاعر بودند و شرح حال آنها در لباب الالباب عوفی آمده،توجه داده است،{o76o}اما بعدها دکتر مهدی محقق به جنبۀ روحانی«علوی بودن»در نز داسماعیلیان پرداخت و نسبت«علوی»ناصرخسرو را،نه انتسابی «جسمانی»،بلکه«روحانی و معنوی»دانست{o77o} فرهاد دفتری می‌نویسد:«ساکنان محلی که مقبره را همچون زیارتگاهی پاس می‌دارند و مدعی‌اند که سید و از اعقاب ناصرخسرواند،در نهایت شگفتی همه سنیان متعصبی‌اند که شدیدا اسماعیلیان بدخشان و جاهای دیگر را از آمدن به زیارت مقبره منع می‌کنند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.