Skip to main content
فهرست مقالات

دو دستینه کهن در تصوف

نویسنده:

(36 صفحه - از 3 تا 38)

خلاصه ماشینی:

"o} المعدل است که سخنی از قول علی بن عبد الرحیم القناد در باب تصوف بدین شرح نقل کرده است: و اما طبقات المتوکلین المستحقین لهذا الاسم(یعنی اسم صوفی)فقد اختلف العبارات فیه، فمنها ما سمعت عبد الله بن محمد بن عبد العزیز المعدل،یقول:سمعت القناد،و قد سئل عن الصوفی،فقال:الصوفی بکل عهد الله موف. ابتدا ما یکی از ابواب دستینۀ A را که باب فتوت و جوانمردی است و در واقع نخستین بابی است که در میکروفیلم نسخۀ خطی موجود است در اینجا معرفی و نقل می‌کنیم،چه این باب در واقع یکی از منابع قدیم و باارزشی است که دربارۀ فتوت به دست ما رسیده است و در ضمن آن مطلبی هم به فارسی نقل شده که خود یکی از قدیم‌ترین جملات فارسی باقی مانده از قرن سوم هجری است. ملا حسین واعظ کاشفی که کتابی با عنوان فتوت‌نامه نوشته است،بدون اطلاع از نوح نیشابوری و سخن او دربارۀ اسرار جوانمردی، وقتی می‌خواهد اسرار جوانمردی را بیان کند،اسرار حروف'فتوت'را ذکر می‌کند و می‌نویسد: اگر پرسند که حروف فتوت چه معنی دارد؟بگوی«فا»ی فتوت دلیل فناست،تا سالک از صفات خود فانی نشود به صفات دوست باقی نتواند شد،«تا»ی اول دلیل تجرید است،«واو»فتوت دلیل وفاست،یعنی نگاه داشتن آداب ظاهر و باطن،«تا»ی دوم دلیل ترک ما سوی الله است. این ظاهرا قول جنید است که در رسالۀ قشیری(باب فتوت)بدین صورت نقل شده است:الفتوة کف الأذی و بذل الندی. تأثیر دستینۀ B در«مرصاد العباد» دومین دستینه در نسخۀ خطی،همانطور که قبلا اشاره شد،کتابی است که هنوز مؤلف آن شناخته نشده،ولی به نظر می‌رسد که این شخص نیز خراسانی بوده و کتاب خود را در قرن ششم تألیف کرده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.