خلاصه ماشینی:
"اگرچه به احتمال همیشه در بین این جوامع،داستانهایی بر سر زبان بود که نسخهای از متون مقدس در«جایی»وجود دارد،{o23o}دستکم در مورد اهل حق و یزیدیه ظاهرا باید گفت که تا عصر حاضر متون مکتوب نقش اندکی در انتقال دانش دینی داشته و یا هیچ نقشی نداشته است.
{o33o}در واقع چنین به نظر میرسد که این اسطورۀ فرضی هند و ایرانی بیشتر به روایات اهل حق و یزیدیه شبیه باشد تا صورت زردشتی آن{o34o}که خود قرنها پس از ظهور اسلام از یک آیین کهن ایرانی که منشأ زردشتی هم ندارد،در میان کردان جبال غرب ایران پرده برمیدارد.
o} نگرش دینیشان متأثر از اسلام بوده(و میتوان تصور کرد که آنچه در این فرق اسلامی است، خارج از مسائل تعالیم نظری است)،علی(ع)را در میان خود بزرگ داشتهاند{o42o}و همین باعث شده است که ایشان را در عداد روافض به شمار آورند.
اهل حق در کنار ادوار«اصلی»که در کل عالم تأثیر میکنند،به ظهور ادوار«فرعی»هم اعتقاد دارند که تأثیرشان تنها در جوامعی خاص درک میشود-بیانی تاریخی از«جهانهایی در میان جهانها»که به آسانی با نظام عقیدتی که یکپارچگی و وحدت اساسی پدیدههای به ظاهر متباین را مفروض قرار میدهد،منطبق میشود؛اما این معنی از حد و ادراک منطقیان جدید به دور است.
58-762,61 seidutS tsaE elddiM fo lanruoJ lanoitanretnI,"natsidruK fo qqaH e-lhA eht fo sdlrow owt eht:yrotsih retuo dna hturt rennI",)4991(.
)2(12 seidutS nretsaE elddiM fo lanruoJ hsitirB,"cilbupeR cimalsI eht dna qqaH i-lhA:hturt eht gninifedeR",)5991(, ."