Skip to main content
فهرست مقالات

آیا «تثبیت دلائل النبوة» عبدالجبار را می توان منبعی جدید برای تاریخ مسیحیت دانست؟

نویسنده:

مترجم:

(31 صفحه - از 76 تا 106)

کلید واژه های ماشینی : مسیحیان، عبد الجبار، تثبیت، مسیحیت، اسلام، مطران، سریانی، کلیسای سوری شرق، حکایت، کتاب

خلاصه ماشینی:

"این تصور چنان در میان مسلمانان رواج داشت که عبد الجبار در جایی از تثبیت خود را ناچار دید آن را رد کند:«باید به ایشان گفت که اگر نسطوریان دربارۀ مسیح به همان چیزی قائلند که مسلمانان می‌گویند پس چرا در گزارشها آن را رد می‌کنند و در آنجا که بحث از تثلیت می‌شود آن را قبول نمی‌کنند. آیا می‌توانیم این سخن عبد الجبار را صرفا ناشی از اشتباه او یا مسلمان دیگری بدانیم و بگوییم که چون می‌دیدند که مسیحیان،به هنگام روزه‌داری،بعد از ظهر برای تناول غذا گرد هم می‌آیند پس گمان می‌بردند که زمان افطارشان بعد ازظهر است حال آنکه در واقع مسیحیان در ظهر روزۀ خود را گشوده بودند؟من گمان نمی‌کنم چنین فرضی درست باشد. ecruoS weN a ot gnidroccA seirutneC ylraE eht fo snaitsirhC hsiweJ سپس مقالات ذیل را در مجلۀ مطالعات عربی و اسلامی اورشلیم نگاشت:-o} &%06018DNMG060G% تا آنجا که توانستیم در این مقاله نشان می‌دهیم مشاهده کردیم که معتبرترین و ارزشمندترین گزارشهایی که عبد الجبار آورده است آنهایند که در گفته‌ها و اعمال عادی جماعت مسیحی به نوعی امور غیر عادی را توصیف و معرفی می‌کنند. » گزارشهایی که عبد الجبار آورده مانندقصص قدیسان است که امروزه در میان مسیحیان شرقی رواج دارد و به نظر می‌رسد نوع داستانهای مربوط به اولیای مسیحی در نزد عامۀ مسیحیان از همین دست حکایات بوده که در نوشته‌های رسمی کلیسا راه پیدا نکرده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.