Skip to main content
فهرست مقالات

روند تحولات رشته برنامه درسی به عنوان یک حوزه تخصصی در جهان امروز

نویسنده:

ISC (24 صفحه - از 33 تا 56)

کلید واژه های ماشینی : برنامه درسی، رشته برنامه درسی، تربیت، تخصصی، تعلیم و تربیت، روند تحولات رشته برنامه درسی، قلمرو جدید برنامه درسی، آموزش، مدرسه، برنامه درسی و برنامه‌ریزی درسی

خلاصه ماشینی: ""دفتر فصلنامه"آغاز:نگارنده این مقاله در صدد است که روند تحولات رشته برنامه درسی (1) را به عنوان یک حوزه تخصصی که قدمت غیر رسمی آن به قدمت انسان و تولد رسمی آن به سال، 1918 یعنی سال انتشار نخستین کتاب مستقل برنامه درسی نوشته فرانکلین بوبیت (2) می‌رسد تبیین و تحلیل نماید. "{(P13)اجازه دهید در این بخش مروری بر روند تحولات دوران غیر رسمی برنامه درسی در خصوص روش و محتوای تعلیم و تربیت در اقوام بدوی، تمدنهای باستانی یونان و روم قدیم، قرون میانه و رنسانس تا اوایل قرن بیستم داشته باشیم. در اثر عوامل فوق به تدریج انتقادهایی بر ضد روشهای قرون وسطایی به وسیله اشخاصی چون رابله فرانسوی‌{L Rabelais L}(1552-1490، با شعار پرورش کلی قوای کودک)، مونتینی فرانسوی {L Montaigne L}(1592-1532)، با شعار کتاب مهمترین وسیله آموزش نیست و از بر کردن دانستن نیست)اراسم آلمانی(1536-1467، مشوق فرهنگ پژوهی)و مولکالستر انگلیسی(1611-1530، با شعار همه مردم باید آموزش ابتدایی را یاد بگیرند) و دیگران ابزار شد که در قالب آنها افراط در مباحثه منطقی و مجادله لفظی، زیاده روی در تمرین‌های طوطی‌وار زبانی و اصل سندیت عقاید پیشینیان مورد نکوهش قرار گرفت و دلبستگی به زندگانی یونان و رم(فرهنگ پژوهی)، دلبستگی به زندگانی و خوشی در این جهان و توجه به طبیعت و تمایل به مشاهده، تشویق و اساس برنامه تعلیم و تربیت قرار گرفت. در واقع، در اوایل همین قرن بود که فرانکلین بوبیت نخستین کتاب برنامه درسی را در سال 1918 نوشت که با این اثر خود موجب تولد رشته برنامه درسی گردید و زمینه استقلال علمی آن را از حوزه علوم دیگر، بالاخص حوزه علوم تربیتی فراهم ساخت."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.