Skip to main content
فهرست مقالات

توسعه اقتصادی و آموزش عالی

نویسنده:

مترجم:

ISC (18 صفحه - از 177 تا 194)

کلید واژه های ماشینی : آموزش عالی، اقتصادی، توسعه، توسعه اقتصادی و آموزش عالی، توسعه اقتصادی، تحلیل میزان بازده آموزش عالی، کشورهای در حال توسعه، منابع مالی آموزش عالی، هزینه، سهم آموزش در رشد اقتصادی

خلاصه ماشینی:

"در این مقاله، به طور خلاصه سعی شده است تا سهم اقتصادی آموزش عالی و مباحثی که درباره تخصیص منابع برای سرمایه گذاری آموزشی بین آموزش عالی و آموزش عمومی وجود دارد، و نیز شیوه ایفای نقش مؤثرتر دانشگاهها و سایر مؤسسات آموزش عالی در رشد و توسعه اقتصادی، که هنوز در بسیاری از کشورها از اهمیت زیادی برخوردار است، تحلیل گردد. میزان بازده فردی که از سرمایه‌گذاری دانشجویان در آموزش عالی به دست می‌آید به مراتب بیشتر از میزان بازده اجتماعی سرمایه‌گذاری ملی است‌{L (Department of Educatian and Science,8891) L}منتقدان منتقدان در مورد تحلیل نرخ بازده، چنین استدلال می‌کنند که در آمدهای فارغ‌التحصیلان و غیر فارغ‌التحصیلان به لحاظ پیچیدگیهای بازار کار و این واقعیت که کار فرمایان مدارک تحصیلی را به عنوان"ملاک انتخاب"به کار می‌گیرند، منعکس کننده میزان بهره‌وری نسبی آنها نیست({L Bowles and Ginlis,6791) L}مهمتر اینکه علاوه بر این، منافع مستقیم حاصل از آموزش که از طریق تفاوتهای درآمدی محاسبه می‌گردد، منافع مستقیم یا فرعی گوناگون آن نیز منشأ آثار برونی بیشماری است. بیانیه دولت انگلستان در سال 1987 موسوم به سند سفید در زمینه آموزش عالی که بارها در اسناد دولتی سراسر جهان بازتاب یافته است در توجیه ابتکار مربوط به خط مشی‌ها و پیشرفتهای مورد نظر برای افزایش سهم نظامهای آموزشی در اشتغال چنین عنوان می‌کند که"پیش از هر چیز یک نیاز فوری احساس می‌شود که به طور کلی به نفع جامعه و ملت و بنابراین به نفع دانشگاهها و پلی‌تکنیکها و مدارس عالی است و آن این است که آموزش عالی باید به نیازهای اقتصادی کشور بیش از پیش توجه کند{L (Department Of Education and Science,7891) L}در برخی از موارد، تلاشهایی که در جهت دگرگونی در توازن بین رشته‌های هنر، علوم انسانی، علوم و مهندسی صورت گرفته، تحت تأثیر بیانیه مذکور بوده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.