Skip to main content
فهرست مقالات

تحلیلی بر عملکرد هیأت امناء در نظام آموزش عالی کشور

نویسنده:

ISC (24 صفحه - از 51 تا 74)

کلید واژه های ماشینی : آموزش عالی، هیأتهای، مؤسسات آموزش عالی، هیأت‌امنا، هیأتهای امنا، وزارت فرهنگ و آموزش عالی، تصویب مقررات استخدامی هیأت‌علمی دانشگاهها، دانشگاهها، مؤسسات آموزش عالی کشور، تصویب مقررات استخدامی اعضای هیأت‌علمی

خلاصه ماشینی:

"هیأت سه نفری مزبور، فعالیتهای خود را در چند کمیته منتخب کارشناسی، به شرح زیر سازماندهی کرده بود:-کمیته اداری:در این کمیته نماینده سازمان امور اداری و استخدامی کشور، نماینده وزارت فرهنگ و آموزش عالی(مدیر کل دفتر هیأت امنا)، نماینده دانشگاه ذیربط و در صورتی که مشکل اداری، بعد یا آثار مالی داشت، نماینده سازمان برنامه و بودجه عضویت داشتند. گفتنی است که به موجب قانون«هیأتهای امنای مؤسسات علمی دولتی»مصوب اسفند ماه 1350 هر دانشگاه موظف شد تا هیأت امنایی با ساختار زیر تشکیل دهد:1-وزیر علوم و آموزش عالی یا نماینده او2-هشت نفر از شخصیتهای ملی و کشوری که بتواند نقش مؤثری در توسعه مؤسسه مزبور داشته باشند به مدت سه سال منصوب می‌گردیدند. 1-وزیر2-رئیس مؤسسه3-4 تا 6 تن از شخصیتهای علمی و فرهنگی و یا اجتماعی، محلی و کشوری که نقش مؤثری در توسعه و پیشرفت مؤسسه مربوط داشته باشند، (حداقل دو تن از آنان اعضای هیأت علمی دانشگاهها باشند)4-وزیر و یا نماینده وزیر برنامه و بودجههمچنین، به موجب این قانون وظایف هیأت امنا چنین تعیین شده است:الف-تصویب آیین‌نامه داخلیب-تصویب سازمان اداری مؤسسه بر اساس ضوابطی که به پیشنهاد وزارتخانه‌های مربوط با هماهنگی سازمان امور اداری و استخدامی به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی خواهد رسید. جمعبندی توصیه‌های کاربردیالف-جمعبندیدر این مقاله ابتدا نگاهی به پیشینه هیأت امنا قبل از نقلاب اسلامی شد و بیان گردید که علی رغم اینکه نخستین مؤسسه آموزش عالی به شکل جدید در سال 1277 شمسی، و همچنین تأسیس وزارت علوم و آموزش عالی در سال 1346 بود مع ذالک رسما در اسفند ماه 1350 قانون هیأتهای امنای مؤسسات عالی علمی دولتی از تصویب مجلسین گذشت."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.