خلاصه ماشینی:
"معرفی مقاله در این مقاله نگارنده به تبیین دگرگونیهای مهمی که اخیرا در قلمور در هم تنیدن برنامههای درسی در آموزش عالی و در سطح جهانی روی داده میپردازد و استدلال مینماید که تحولات عظیم اجتماعی، سیاسی، جمعیتی، اقتصادی و گسترش روز افزون تکنولوژی و دگرگونیهای متوالی در مشاغل و نیازهای حرفهای به پیدایش آفاق جدیدی از مشارکتهای میان رشتهای و در هم تنیدن نظامهای رشتهای و دگرگونیها در ساختار برنامههای درسی انجامیده است.
دفتر فصلنامه سرآغاز در چند سال اخیر، تغییر در ابعاد دانش پایه هر یک از نظامهای رشتهای، و نیز تغییر در دیدگاه صاحبنظران و اعضای هیأت علمی دانشگاهها که خواهان انسجام و حفظ توالی بهتر برنامهها، و همچنین سازگاری آنها با نیازهای فردی و دگرگونیهای عظیم اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و تغییرهای مستمر در دنیای تکنولوژی و مشاغل هستند، به پیدایش دگرگونیهای پی در پی در برنامههای درسی انجامیده و میانجامد.
در این مقاله، این دگرگونیها را تا آنجا که به مسأله در هم تنیدن برنامهها در آموزش عالی ارتباط دارد، مرور کرده به ذکر مثالهایی از تحولات بزرگی که اخیرا در سطح جهانی و در حوزههای گوناگون درسی روی داده است، میپردازیم: یک مثال برای بیان نقش تغییر دانش پایه در برنامههای درسی، تغییر درسهای علوم کامپیوتر(از Basic Lو Fortran Lت C Lو Pascal L)به سبب گسترش و دگرگون شدن دانش پایه زبان برنامهنویسی است 1 (1990, Squires L).
5-هیأتهای علمی دانشگاهها و گروههای آموزشی باید بیش از پیش به دگرگونیهای عظیم و فزایندهای که در ماهیت نظامهای رشتهای، همچنین فرصتهای مختلف در هم تنیدن آنها با یکدیگر پیش میآید، و نیز ارتباط نزدیکی که با مشاغل به وجود میآورند، حساس باشند تا در این مورد از نگرشی«باز»برخوردار شوند."