Skip to main content
فهرست مقالات

طراحی برنامه ها و مواد آموزشی به شیوه تلفیقی و میان رشته ای

نویسنده:

مترجم:

ISC (20 صفحه - از 125 تا 144)

کلید واژه های ماشینی : رویکرد، آموزش، طراحی برنامه‌ها و مواد آموزشی، برنامه، نظام، دانش، ساختار، مفاهیم، اصول، امتیاز

خلاصه ماشینی:

"رویکردهای مختلف برای ارائه ماده درسی برای دسترسی به یک برداشت روشن از تفاوت میان رویکرد درون رشته‌ای 3 ، میان‌ (به تصویر صفحه مراجعه شود) رشته‌ای، 4 و چند رشته‌ای 5 ، در ارائه محتوا، جدولی را ترسیم می‌کنیم که در آن نظامهای رشته‌ای گوناگون در سر ستونهایی قرار می‌گیرند؛مفاهیم و اصول علمی نیز در نقش «گرداننده» 6 یا زمینه‌های مورد توجه برای فعالیتهای ذهنی، درردیفهای افقی قید می‌شوند. برخی دیدگاهها نکته مهمی که همواره مورد توجه رویکرد فرا رشته‌ای در ابعاد افقی، قائم و مورب (موضوعی)قرار می‌گیرد و به عنوان مهمترین عامل نیز مطرح می‌شود، انواع گوناگون فعالیتهای ذهنی و عاطفی است که یادگیرنده باید در چارچوب آنها آموزش ببیند. برای مثال:مسایل بزرگ دوران کنونی، یا آن گونه مسایلی که همه افراد در زندگی با آنها روبرو هستند، کاملا و به طور طبیعی با این رویکرد سازگاری دارند(البته، این بدان معنی نیست که اینها با رویکردهای دیگر مطابقت نمی‌کنند)؛اما این ویژگی نیز به نحوی بار منفی دارد؛زیرا استقلال و عدم تقید به نظامها ممکن است آموزش فنی و حرفه‌ای را بیش از آنچه که هست از آموزش عمومی دور سازد؛به طوری که، آموزش فنی منحصرا درون رشته‌ای گردد و آموزش عمومی، زمینه اجتماعی-فرهنگی پیدا کند. دو رویکرد دیگر میان رشته‌ای و چند رشته‌ای، گر چه منطبق با بسیاری از تحولات جدید دانش برنامه‌ریزی، به ویژه پاسخگویی به نیازهای فرد در برخورد با مسایل جامعه است، موضوعات درسی و آموزش مفاهیم علمی را محور اصلی و هدف اول قرار می‌دهد، ضمن آنکه نگرشها و مهارتهای فرایندی در اینجا محور دوم محسوب می‌شوند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.