Skip to main content
فهرست مقالات

طراحی برنامه ها و مواد آموزشی به شیوه تلفیقی و میان رشته ای

نویسنده:

مترجم:

ISC (20 صفحه - از 125 تا 144)

کلید واژه های ماشینی : رویکرد، آموزش، طراحی برنامه‌ها و مواد آموزشی، برنامه، نظام، دانش، ساختار، مفاهیم، اصول، امتیاز، رویکرد درون، نوعی هم‌سازی میان رویکرد موضوعی، سازماندهی، موقعیتهای، موضوع، رویکرد میان رشته‌ای در سازماندهی، کاربرد، رویکرد فرا رشته‌ای افقی، رویکرد فرا رشته‌ای موضوعی، عام، علمی، کلی، رویکرد درون نظام، نقش، مفهوم گروه‌بندی موضوعات درسی، ساختار درونی موضوع درسی، سازماندهی آموزش، نظام رشته‌ای مربوط کاربرد، آموزش و پرورش، حذافت خاصی به‌نقد رویکردها

خلاصه ماشینی: "رویکردهای مختلف برای ارائه ماده درسی برای دسترسی به یک برداشت روشن از تفاوت میان رویکرد درون رشته‌ای 3 ، میان‌ (به تصویر صفحه مراجعه شود) رشته‌ای، 4 و چند رشته‌ای 5 ، در ارائه محتوا، جدولی را ترسیم می‌کنیم که در آن نظامهای رشته‌ای گوناگون در سر ستونهایی قرار می‌گیرند؛مفاهیم و اصول علمی نیز در نقش «گرداننده» 6 یا زمینه‌های مورد توجه برای فعالیتهای ذهنی، درردیفهای افقی قید می‌شوند. برخی دیدگاهها نکته مهمی که همواره مورد توجه رویکرد فرا رشته‌ای در ابعاد افقی، قائم و مورب (موضوعی)قرار می‌گیرد و به عنوان مهمترین عامل نیز مطرح می‌شود، انواع گوناگون فعالیتهای ذهنی و عاطفی است که یادگیرنده باید در چارچوب آنها آموزش ببیند. برای مثال:مسایل بزرگ دوران کنونی، یا آن گونه مسایلی که همه افراد در زندگی با آنها روبرو هستند، کاملا و به طور طبیعی با این رویکرد سازگاری دارند(البته، این بدان معنی نیست که اینها با رویکردهای دیگر مطابقت نمی‌کنند)؛اما این ویژگی نیز به نحوی بار منفی دارد؛زیرا استقلال و عدم تقید به نظامها ممکن است آموزش فنی و حرفه‌ای را بیش از آنچه که هست از آموزش عمومی دور سازد؛به طوری که، آموزش فنی منحصرا درون رشته‌ای گردد و آموزش عمومی، زمینه اجتماعی-فرهنگی پیدا کند. دو رویکرد دیگر میان رشته‌ای و چند رشته‌ای، گر چه منطبق با بسیاری از تحولات جدید دانش برنامه‌ریزی، به ویژه پاسخگویی به نیازهای فرد در برخورد با مسایل جامعه است، موضوعات درسی و آموزش مفاهیم علمی را محور اصلی و هدف اول قرار می‌دهد، ضمن آنکه نگرشها و مهارتهای فرایندی در اینجا محور دوم محسوب می‌شوند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.