خلاصه ماشینی:
"در الگوهای دیگر، در سایر موارد، مثلا در استرالیا تغییراتی در سطح مؤسسات آموزش عالی ایجاد شده(کالجهایی که نظام آموزشی پیشرفتهای دارند در دانشگاهها ادغام شدهاند)و ممکن است دسترسی دانشآموزان به آموزش عالی و نیز تنوع واحدهای درسی این مؤسسات را تحت تأثیر قرار دهند.
سؤال تعیین کنندهای که در رابطه با این توضیحها مطرح میشود این است که تا چه اندازه نظامهای آموزشی مورد نظر، توسط مؤلفههای آموزش عالی خود تحت تأثیر قرار گرفتهاند؟ به نظر میرسد که نظام نسبتا باز آموزش عالی ایالات متحده، در مقایسه، فشار ناچیزی بر سازمان مدارس آن کشور وارد میسازد.
( The standige konferenz der Bundersre Public Dewtschland L) مصوبات این مجمع برای معلمان و مدارس لازم الاجراست( HMI L,1986)به گونهای که تیچلر اشاره کرده است، تخمین چگونگی تأثیر آموزش عالی در برنامههای درسی مدارس متوسطه دشوار است:«آیا درس لاتین، نقش قوی خود را در آموزش متوسطه بدان سبب از دست داد که بتدریج در امتحانات نهایی بسیاری از رشتههای دانشگاهی شرط پیش نیاز بودن را از دست داد، یا چنین مقرراتی از آن جهت در دانشگاهها به وجود آمد که مفهوم نئوکلاسیک نفوذ پر قدرت پیشین خود را در آموزش متوسطه از دست داد؟»( Teichler L,1985, P L.
67) در این زمینه وضع در بریتانیا بدین قرار است که پس از سالهای متمادی از آزادی عمل مدارس در اجرای برنامههای درسی خود در سطح متوسطه، این مؤسسات برنامه درسی مشتمل بر مجموعهالی کلی از مواد درسی و نیز گسترهای از دروس اختیاری را که به منظور آماده ساختن هر چه بیشتر دانشآموزان برای آموزش عالی از طرف دولت در سطح ملی ارائه شده است، پذیرفتهاند."