چکیده:
این مقاله ماحصل تجارب نگارنده در امر برنامهریزی توسعه آموزش عالی در برنامه دوم توسعه اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران میباشد که به بررسی و تحلیل فرایند مراحل برنامهریزی توسعه آموزش عالی،یعنی طراحی،تلفیق، تصویب،اجرا،نظارت و ارزیابی و تجدید نظر،اصلاح و تغییر در برنامه پرداخته است.
خلاصه ماشینی:
"برنامهریزی توسعه در کشور ما دارای مراحلی به شرح زیر است: 1-طراحی برنامه 2-تلفیق برنامه 3-تصویب برنامه 4-اجرای برنامه 5-نظارت و ارزیابی برنامه 6-تجدید نظر و اصلاح و تغییر در برنامه اکنون بر اساس مراحل فوق آنچه را که تاکنون بر برنامه گذشته است مرور میکنیم ابتدا،ببینیم که در مرحلهء طراحی برنامهء دوم توسعه آموزش عالی و تحقیقات چه گذشته است): 1-طراحی برنامه 1-1-سازماندهی همان طور که در بالا اشاره شد،اولین قدم طراحی ایجاد تسهیلات و ساختار لازم برای برنامهریزی با استفاده از تجربیات به دست آمده در برنامه است.
ولی این تلاشها باعث شد که این قسمت از برنامه از عمق بیشتری برخوردار گردد،به طوری که برای اولین بار تمام دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی هم درگیر موضوع شدند و تا حدودی دیدگاههای طرفین نیز تأمین گردید:بدین صورت که موضوع ادغام وزارتخانهها منتفی گردید ولی مسأله خصوصی سازی در آموزش عالی به معنی دریافت شهریه و اخذ هزینه واحدهائی که دانشجویان در آنها مردود میشوند به تصویب رسید که بعدا این بند در جلسه مجلس شورای اسلامی رد شد.
در ضمن،با توجه به اینکه یکی از سیاستهای دولت توسعهء دورههای علمی-کاربردی است برای اولین بار در امر برنامهء توسعه کشور برنامه علمی-کاربردی جداگانهای طراحی گردید که مجری این دورهها دستگاههای اجرایی هستند که از این نیروها استفاده میکنند و در راس آنها وزارت آموزش و پرورش قرار دارد.
از آنجا که میزان اعتباراتی که برای برنامه بخش آموزش عالی و تحقیقات دولتی پیشبینی شده بود کمتر از میزان اعتبارات درخواستی دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی وابسته به وزارت فرهنگ و آموزش عالی بود،کمیسیونم تلفیق مجلس هم اعتبارات را از روی اعتبارات سال 72 با رشد مشخصی حدود 11 درصد اعتبارات برنامه تنظیم کرد که البته هنوز گزارش نهائی آن منتشر نشده است و ممکن است بعدا تغییراتی در آن به عمل آمده باشد."