Skip to main content
فهرست مقالات

تحلیلی بر نیازهای آموزشی کتابداران علوم پزشکی در ایران

نویسنده:

(14 صفحه - از 61 تا 74)

کلید واژه های ماشینی : نیازهای آموزشی کتابداران علوم ،علوم پزشکی ،برنامه‌های آموزشی کتابداران ایران ،دانشکده کتاب‌داری و اطلاع‌رسانی پزشکی ،کتابداران پزشکی ،کتاب‌دار پزشکی در سطح ،برنامه‌های آموزشی ،کتابخانه‌های تخصصی ،کار در کتابخانه‌های تخصصی ،نیازهای آموزشی ،تربیت کتاب‌دار پزشکی ،پزشکی در سطح کارشناسی‌ارشد ،برنامه‌های آموزشی کتابداران ،پزشکی در ایران ،کتاب‌دار پزشکی ،برنامه‌های آموزش ،تربیت کتابداران ،کتاب‌داری و اطلاع‌رسانی پزشکی ،تربیت کتاب‌دار ،دانشگاه علوم پزشکی ،آموزش عالی ،اطلاع‌رسانی پزشکی ،برنامه‌های آموزشی کتاب‌داری ،علوم پزشکی و بهداشتی ،افزایش آگاهی کتابداران شاغل ،کتابخانه‌های پزشکی ،کتاب‌داری و اطلاع‌رسانی ،دانشگاه علوم پزشکی ایران ،آموزش کتاب‌داری پزشکی ،آموزش کتاب‌داری

در برنامه‌های آموزشی کتابداران ایران،تا سال 1356،توجهی به‌ تربیت کتابدار برای کار در کتابخانه‌های تخصصی نشده است.این‌ امر ناشی از مسائل متعددی بوده که عمده‌ترین آن عدم توجه به‌ نیازها و اهداف کتابخانه‌های تخصصی و سوق دادن برنامه‌ها به سوی‌ تربیت کتابداران عمومی بوده است. در سال 1356 دانشکده کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی تأسیس‌ می‌گردد و اقدام به تربیت 16 کتابدار پزشکی در سطح کارشناسی‌ ارشد می‌نماید.ایجاد 32 دانشگاه علوم پزشکی،چندین دانشکده‌ مستقل و مراکز متعدد آموزشی-درمانی موجب می‌گردد که در سال‌ 70-71 متجاوز از 5/22%دانشجویان و 28%کادر آموزشی‌ دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی کشور به گروه علوم پزشکی‌ و بهداشتی اختصاص یابد و با احتساب متخصصان و شاغلان‌ بیمارستانها و سازمانهای غیرآموزشی،جمعیت استفاده کنندهء بالقوه‌ اطلاعات در این رشته به 201100 نفر برسد،و لزوم تربیت‌ کتابدار پزشکی و برنامه‌ریزی منسجم در این زمینه بیشتر آشکار گردد. در برنامهء کنونی آموزش کتابداری نیاز کتابداران پزشکی تا حدودی‌ مد نظر قرار گرفته است،اما برای افزایش توانایی و کارآیی آنها لازم‌ است در برنامه‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد موجود،تغییراتی‌ همسو با پیشرفتهای جدید کتابداری و اطلاع رسانی،با توجه به‌ مباحث جدید و نیازهای خاص کتابداران پزشکی،صورت گیرد و برنامه‌هایی برای افزایش آگاهی کتابداران شاغل در قالب آموزش‌ ضمن خدمت و آموزش مستمر تدارک دیده شود.

خلاصه ماشینی:

"ایجاد 32 دانشگاه علوم پزشکی،چندین دانشکده‌ مستقل و مراکز متعدد آموزشی-درمانی موجب می‌گردد که در سال‌ 70-71 متجاوز از 5/22%دانشجویان و 28%کادر آموزشی‌ دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی کشور به گروه علوم پزشکی‌ و بهداشتی اختصاص یابد و با احتساب متخصصان و شاغلان‌ بیمارستانها و سازمانهای غیرآموزشی،جمعیت استفاده کنندهء بالقوه‌ اطلاعات در این رشته به 201100 نفر برسد،و لزوم تربیت‌ کتابدار پزشکی و برنامه‌ریزی منسجم در این زمینه بیشتر آشکار گردد. در برنامهء کنونی آموزش کتابداری نیاز کتابداران پزشکی تا حدودی‌ مد نظر قرار گرفته است،اما برای افزایش توانایی و کارآیی آنها لازم‌ است در برنامه‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد موجود،تغییراتی‌ همسو با پیشرفتهای جدید کتابداری و اطلاع رسانی،با توجه به‌ مباحث جدید و نیازهای خاص کتابداران پزشکی،صورت گیرد و برنامه‌هایی برای افزایش آگاهی کتابداران شاغل در قالب آموزش‌ ضمن خدمت و آموزش مستمر تدارک دیده شود. لازمه عملکرد صحیح کتابخانه و پویا بودن آن نیز وجود کتابداری است که‌ قادر باشد میان فرستنده پیام،یعنی مجموعه دانش و اطلاعات ذخیره شده و گیرندهء پیام- یعنی مراجعه کننده-ارتباط صحیح و کامل بر قرار کند و برای این کار لازم است،علاوه بر داشتن مهارتهای لازم،با زبان فرستنده و گیرنده پیام آشنایی داشته باشد. برنامه جدید کارشناسی با شش شاخه که در تاریخ 6/8/69 به تصویب شورای عالی برنامه‌ریزی‌ رسید،نیاز آموزشی کتابداران پزشکی را با گنجاندن 30 واحد دروس علوم پایه پزشکی‌ و بهداشتی به منظور آماده کردن آنان برای فهرست نویسی و رده‌بندی منابع پزشکی، انتخاب منابع و مواد،استفاده از منابع مرجع،پاسخگویی به سئوالات تخصصی مرجع، و نیز دروسی در زمینه آشنایی با کامپیوتر و بانکهای اطلاعات پزشکی پیش‌بینی‌ کرده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.