چکیده:
در برنامههای آموزشی کتابداران ایران،تا سال 1356،توجهی به تربیت کتابدار برای کار در کتابخانههای تخصصی نشده است.این امر ناشی از مسائل متعددی بوده که عمدهترین آن عدم توجه به نیازها و اهداف کتابخانههای تخصصی و سوق دادن برنامهها به سوی تربیت کتابداران عمومی بوده است. در سال 1356 دانشکده کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی تأسیس میگردد و اقدام به تربیت 16 کتابدار پزشکی در سطح کارشناسی ارشد مینماید.ایجاد 32 دانشگاه علوم پزشکی،چندین دانشکده مستقل و مراکز متعدد آموزشی-درمانی موجب میگردد که در سال 70-71 متجاوز از 5/22%دانشجویان و 28%کادر آموزشی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی کشور به گروه علوم پزشکی و بهداشتی اختصاص یابد و با احتساب متخصصان و شاغلان بیمارستانها و سازمانهای غیرآموزشی،جمعیت استفاده کنندهء بالقوه اطلاعات در این رشته به 201100 نفر برسد،و لزوم تربیت کتابدار پزشکی و برنامهریزی منسجم در این زمینه بیشتر آشکار گردد. در برنامهء کنونی آموزش کتابداری نیاز کتابداران پزشکی تا حدودی مد نظر قرار گرفته است،اما برای افزایش توانایی و کارآیی آنها لازم است در برنامههای کارشناسی و کارشناسی ارشد موجود،تغییراتی همسو با پیشرفتهای جدید کتابداری و اطلاع رسانی،با توجه به مباحث جدید و نیازهای خاص کتابداران پزشکی،صورت گیرد و برنامههایی برای افزایش آگاهی کتابداران شاغل در قالب آموزش ضمن خدمت و آموزش مستمر تدارک دیده شود.
خلاصه ماشینی:
"ایجاد 32 دانشگاه علوم پزشکی،چندین دانشکده مستقل و مراکز متعدد آموزشی-درمانی موجب میگردد که در سال 70-71 متجاوز از 5/22%دانشجویان و 28%کادر آموزشی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی کشور به گروه علوم پزشکی و بهداشتی اختصاص یابد و با احتساب متخصصان و شاغلان بیمارستانها و سازمانهای غیرآموزشی،جمعیت استفاده کنندهء بالقوه اطلاعات در این رشته به 201100 نفر برسد،و لزوم تربیت کتابدار پزشکی و برنامهریزی منسجم در این زمینه بیشتر آشکار گردد.
در برنامهء کنونی آموزش کتابداری نیاز کتابداران پزشکی تا حدودی مد نظر قرار گرفته است،اما برای افزایش توانایی و کارآیی آنها لازم است در برنامههای کارشناسی و کارشناسی ارشد موجود،تغییراتی همسو با پیشرفتهای جدید کتابداری و اطلاع رسانی،با توجه به مباحث جدید و نیازهای خاص کتابداران پزشکی،صورت گیرد و برنامههایی برای افزایش آگاهی کتابداران شاغل در قالب آموزش ضمن خدمت و آموزش مستمر تدارک دیده شود.
لازمه عملکرد صحیح کتابخانه و پویا بودن آن نیز وجود کتابداری است که قادر باشد میان فرستنده پیام،یعنی مجموعه دانش و اطلاعات ذخیره شده و گیرندهء پیام- یعنی مراجعه کننده-ارتباط صحیح و کامل بر قرار کند و برای این کار لازم است،علاوه بر داشتن مهارتهای لازم،با زبان فرستنده و گیرنده پیام آشنایی داشته باشد.
برنامه جدید کارشناسی با شش شاخه که در تاریخ 6/8/69 به تصویب شورای عالی برنامهریزی رسید،نیاز آموزشی کتابداران پزشکی را با گنجاندن 30 واحد دروس علوم پایه پزشکی و بهداشتی به منظور آماده کردن آنان برای فهرست نویسی و ردهبندی منابع پزشکی، انتخاب منابع و مواد،استفاده از منابع مرجع،پاسخگویی به سئوالات تخصصی مرجع، و نیز دروسی در زمینه آشنایی با کامپیوتر و بانکهای اطلاعات پزشکی پیشبینی کرده است."