Skip to main content
فهرست مقالات

اعتباردهی در آموزش عالی

نویسنده:

مترجم:

ISC (16 صفحه - از 159 تا 174)

کلید واژه های ماشینی : اعتباردهی، اعتبار، آموزش عالی، اعتباردهی در آموزش عالی، هیأت، شورای اعتباردهی دانشگاهی، مؤسسات آموزش عالی، استانداردهای، نظام اعتباردهی در آموزش عالی، تخصصی

خلاصه ماشینی: "استقلال و آزادی عمل انجمنهای تخصصی و منطقه‌ای برای تعیین کردن آنچه‌ «استاندارد»به شمار می‌آید،بشدت در آمریکا گسترش یافته است،جاییکه هنوز نفوذ موفقیت آمیز دولت در امر سیاستگذاری یا اقداماتی که منبعث از ارزشیابی داوطلبانه‌ مؤسسات همتراز برای اطمینان کیفی باشد،مشهود نیست،در واقع،اعتباردهی‌ داوطلبانه همتراز در ایالات متحده آمریکا بدین منظور سازمان یافته است که از مداخله‌ آتی دولت ایالتی یا مرکزی یا اعمال قوانین بر شیوهء کارکرد مؤسسات آموزشی جلوگیری‌ گردد. 5-1-شورای اعتباردهی دانشگاهی‌12(بعد از نظام آموزش متوسطه) نظارت و کنترل بر کار هیأتهای تخصصی و منطقه‌ای به عهده شورای اعتباردهی‌ دانشگاهی است که مسؤولیت اعطای اعتبار رسمی به هیأتهایی دارد که حائز شرایط استانداردها و معیارهای عملی‌اند. در سوئد وظایف هیأت ملی دانشگاهها و دانشکده‌ها17(تأسیس در سال 1977) مشتمل بر تعیین روشهای ارزشیابی از خود مؤسسات و بهبود کارها و امور در مؤسسات‌ آموزش عالی بوده است. در این راستا،مؤسسات آموزش عالی باید تمامی جدوجهد خود را آشکارا مصروف سازمان دادن امر اطمینان کیفی به صورت ملموس و قابل رویت نمایند در کل ملاحظه می‌شود برخی از کشورها ترجیح داده‌اند که‌ در امر اعتباردهی نظام داوطلبانه(خود ارزشیابی)را همچنان که در کشور آمریکا توسعه‌ یافته است الگو قرار دهند،در حالی که گروه دیگر الگوی اعتباردهی انگلستان را که مبتنی‌ است بر روش تفویض مقررات و اختیارات دولتی به شوراها و عوامل رسمی همچون‌ «شورای ملی اعتبارات علمی»دانشگاهها و اخیرا«شورای ملی جهت صلاحیتهای‌ حرفه‌ای»مورد پذیرش قرار داده‌اند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.