Skip to main content
فهرست مقالات

ارزیابی مطالعات آمایش سرزمین ایران از دیدگاه آموزش عالی

نویسنده:

(20 صفحه - از 41 تا 60)

کلید واژه های ماشینی : آمایش سرزمین ،آموزش عالی ،طرح پایه آمایش سرزمین اسلامی ،مطالعات طرح پایه آمایش سرزمین ،مطالعات آمایش سرزمین ایران ،مطالعات آمایش سرزمین ،پایه آمایش سرزمین اسلامی ایران ،مطالعات طرح آمایش سرزمین اسلامی ،طرح آمایش سرزمین اسلامی ایران ،مطالعات ،برنامه ،مطالعات ستیران ،برنامه‌ریزی آمایش سرزمین ،بخش آموزش عالی ،توسعه ،مراکز آموزش عالی ،جمعیت ،فعالیتهای آموزش عالی مطالعات ستیران ،آموزش عالی در مطالعات ستیران ،ایران ،مطالعات طرح پایه ،استانهای ،پروژه‌های ،عوامل اصلی آمایش سرزمین ،بلند مدت ،سرزمین ایران از دیدگاه آموزش ،فعالیتهای آموزش عالی ،برنامه آمایش سرزمین ،قوت مطالعات آمایش سرزمین ،برنامه‌ریزی بخش آموزش عالی

خلاصه ماشینی:

"پس از طرح شدن سیاستهای مذکور، اقدامات دارای اولویت در برنامه ششم در مطالعات ستیران، به شرح زیر عنوان شده است: -تسریع در امر ساختمان دانشگاههای جدید در شهرهای کرمانشاه، رشت، ساری، همدان، سیستان و بلوچستان، رضائیه و کرمان -اتمام دست کم قسمتی از دانشگاه صنعتی شریف در اصفهان -تجدید نظر در فرمول دانشگاههای پراکنده در کرمانشاه و سیستان و بلوچستان -ایجاد تعدادی انستیتوی تکنولوژی در شهرهای متوسط(زنجان، دزفول، سنندج، خرم‌آباد یا بروجرد و بندرعباس) 14 بررسی مرحله اول مطالعات از دیدگاه آموزش عالی نشان می‌دهد که این مرحله حاوی سیاستهایی عمدتا بخشی، و نه بخشی-منطقه‌ای برای بخش آموزش عالی است که به دنبال بررسی سیاستهای جاری دولت وقت ارائه شده است. به عبارت دیگر، سیاستهای آموزش عالی در هر یک از فضاهای 4 گانه ذکر شده برای بخش خدمات (تهران، 12 شهر اصلی، شهرهای متوسط، شهرهای کوچک و محیط روستایی)نیز، هر چند این فضاها متکی بر اصول تعیین کننده مناطق مختلف در یک برنامه آمایش سرزمین نیست، نامشخص است و معلوم نیست سرمایه گذاریهای آموزشی در چه جهاتی باید گسترش یابد. اما این مطالعات در ترکیب عوامل مذکور و دستیابی به استراتژیهای ترکیبی در سطح مناطق، و نیز به کارگیری اصول پایه آمایش موفق نبوده و نتوانسته‌اند راه خود را برای دادن پیوند بین استراتژیهای بلند مدت و برنامه‌های میان مدت بیابد، در این راه آموزش عالی نیز، گر چه به عنوان نوعی خدمت برتر و دارای آثاری مهم بر آمایش سرزمین پذیرفته شده است، اما عملا به رهنمودهای مشخصی برای گسترشهای خود در افق دورنگر در پهنه سرزمین و در ارتباط با دیگر فعالیتهای اقتصادی-اجتماعی دست نمی‌یابد چه، مطالعات مذکور فاقد تصویر روشنی از توزیع فعالیت و جمعیت در بلند مدت در مناطق مختلف کشور، و به تبع آن، توزیع فضایی آموزش عالی برای ایجاد تعادلهای منطقه‌ای و توسعه مناطق است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.