Skip to main content
فهرست مقالات

ارزیابی درونی دانشگاهی و کاربرد آن در بهبود مستمر کیفیت آموزش عالی

نویسنده:

ISC (22 صفحه - از 49 تا 70)

کلید واژه های ماشینی : ارزیابی، آموزش عالی، نظام آموزش عالی، ارزیابی درونی، کیفیت آموزش عالی، کیفیت، دانشگاهی، ارزیابی درونی دانشگاهی، کیفیت در آموزش عالی، هیأت‌علمی

خلاصه ماشینی:

"این امر در صورتی انجام خواهد شد که نظام ارزیابی دانشگاهی درباره مطلوبیت عوامل در درونداد(دانشجو، هیأت علمی، برنامه درسی و غیره)، فرایند (تدریس-یادگیری و غیره)و برونداد(دانش آموختگان و غیره)، به طور مستمر قضاوت به عمل آورد و حاصل آن جهت بهبود امور(آموزشی، پژوهشی و عرضه خدمات تخصصی به جامعه)مورد استفاده تصمیم گیرندگان قرار گیرد. هدفهایی که می‌توان در این باره مورد نظر قرارداد شامل:تنظیم امور داخلی، اطمینان دادن نسبت به کیفیت فعالیتها و مواردی از این قبیل است:تجربه‌های بین‌المللی در ارزیابی نشان می‌دهد که به عوامل پنجگانه زیر در ارزیابی درونی یک نظام دانشگاهی(گروه آموزشی/دانشکده/دانشگاه)توجه شده است‌ )Vrieyenstyn,3991( :1-جایگاه سازمانی، سازماندهی و مدیریت2-وضعیت دانشجویان3-دوره‌های آموزشی مورد اجرا4-فرایند آموزشی5-دانش آموختگان. پس از آن کمیته‌ای ویژه در واحد یاد شده با اختیارات اداری و مالی لازم جهت انجام وظایف زیر تشکیل شود:الف-تدوین برنامه زمان‌بندی برای ارزیابی درونی در مدت 6 ماه،ب-تهیه طرح بازنگری واحد دانشگاهی با توجه به عوامل پنجگانه،ج-مشارکت دادن اعضای هیأت علمی واحد دانشگاهی در اجرای طرح بازنگری و شناخت نقاط قوت و ضعف واحد دانشگاهی،د-تدوین گزارش بازنگری واحد دانشگاهی، به منظور نمایان کردن وضعیت موجود در آشکار ساختن اقدامات ضروری جهت بهبود فعالیتها، تحت عنوان گزارش‌ارزیابی درونی."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.