Skip to main content
فهرست مقالات

گرایش به خصوصی سازی آموزش عالی در ایران و آموزش عالی خصوصی در جهان

نویسنده:

ISC (10 صفحه - از 71 تا 80)

کلید واژه های ماشینی : آموزش عالی ،دانشجویان ،تعداد دانشجویان آموزش عالی بخش ،خصوصی‌سازی آموزش عالی ،رشد خصوصی‌سازی آموزش عالی ،مؤسسات آموزش عالی ،آموزش عالی خصوصی ،آمار آموزش عالی ،بودجه ،آموزش عالی بخش خصوصی ،بودجه آموزش عالی کشور ،ژاپن نسبت دانشجویان بخش خصوصی ،جهان ،سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در آموزش ،دانشجویان بخش خصوصی ،سازی آموزش عالی در ایران ،تعداد دانشجویان بخش خصوصی ،ایران و آموزش عالی ،بخش آموزش عالی ،اقتصادی ،تعداد دانشجویان ،دور خصوصی‌سازی آموزش عالی ،برنامه ،خصوصی‌سازی آموزش عالی در ایران ،توسعه ،مؤسسات آموزش عالی دولتی ،مؤسسات آموزش عالی غیردولتی ،مؤسسات آموزش عالی خصوصی ،نسبت دانشجویان دولتی ،اجتماعی

خلاصه ماشینی:

"در توجیه محدود ساختن تدریجی خصوصی‌سازی آموزش عالی می‌توان دلایل چندی را برشمرد، از جمله اینکه 1)در جریان خصوصی‌سازی، منابع خصوصی جایگزین منابع دولتی نشده است، بلکه بنابر ضرورت پاسخگویی به تقاضای زیاد در بعضی رشته‌ها، مؤسسات آموزش عالی خصوصی در کنار مؤسسات آموزش عالی دولتی تأسیس شده‌اند؛2)تجربه نشان داده است که اگر دولت بر عملکرد این مؤسسات کنترلی اعمال نکند، کیفیت آنها به سطحی پایین‌تر از مؤسسات دولتی تنزل خواهد کرد؛ 3)سرمایه‌گذاری دولت در تحقیقات دانشگاهی و آموزش عالی به جهت آنکه عامل توسعه جوامع به شمار آمده 1 اجتناب‌ناپذیر قلمداد شده است. اما اگر بخواهیم به دلیل بالا بودن کیفیت آموزش عالی و پاسخگویی به افراد نابرخوردار جامعه نسبت حدود 1 به 1 دانشجویان دولتی به دانشجویان خصوصی را فقط در حد فعلی حفظ کنیم و سرانه متوسط دانشجویان را در حد فعلی(91/2 میلیون ریال)به حساب آوریم 6 ، با توجه به نرخ رشد متقاضیان ورود به دانشگاه و نرخ تورم به بودجه‌ای معادل 13337 میلیارد ریال در سالهای برنامه دوم نیاز خواهیم داشت(جدول شماره 1)."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.