خلاصه ماشینی:
"نکات عمده آن در مورد دانشگاهها به قرار زیر است:الف)تعداد دانشجویان تمام وقت پذیرفته شده در دانشکدهها یا بخشهای دانشگاهی باید با توجه به امکانات آزمایشگاهی، کتابخانهای و سایر تجهیزات و همچنین توانایی سطح علمی این مؤسسات تعیین گردد؛ب)باید در تأسیس دانشگاههای جدید نهایت دقت و توجه به عمل آید و از قبل بودجه کافی برای این منظور اختصاص یابد و از بابت رعایت استانداردهای لازم اطمینان کافی حاصل گردد؛ج)باید به سازمان درسهای دورههای تحصیلات تکمیلی و بهبود استانداردهای آموزش و پژوهش در این مقطع توجه خاصی مبذول گردد؛د)باید به سازمان درسهای دورههای تحصیلات تکمیلی و بهبود استانداردهای آموزش و پژوهش در این مقطع توجه خاصی مبذول گردد؛د)باید مراکز مطالعات پیشرفته تقویت گردد و تعداد محدودی از مراکز مطالعات پیشرفته اقماری، با رعایت بالاترین استانداردها در زمینه پژوهش و آموزش، به وجود آید؛ه)لازم است تا به طور کلی از پژوهش در دانشگاهها حمایت بیشتری به عمل آید.
نمودار 1 رویکرد پویا ساختن بیسابقه نظام آموزش عالیمفهوم مساوات بیان سیاست برنامه عملی تحکیم و گسترش نه تنها مساوات برای دسترسی، همچنین برابری در بروندادبرتری توأم با سنخیت تغییر ساختار -دانشکدههای خودمختار و بخشهای خودمختار-تغییر ساختار درسهای کارشناسی-تربیت معلم-روشهای جدید آموزشکارآیی نحوه افزایش کارآیی نظام آموزشی کشور -عالیترین نهاد آموزش عالی-شورای آموزش عالی ایالتی-برنامهریزی و مدیریت مؤسسات آموزش عالی-اعتباربخشی دانشگاهی و دانشکدههها-خود ارزیابی مؤسسات آموزش عالی و معلمانحمایت بیشتر از دانشکدههای روستائی، قبیلهای و زنان، جهت افزایش کیفیت دروندادهای آنها-پانصد دانشکده خودمختار تا سال 1997-(هدف)-صد و سیزده دانشکده خودمختار (مشغول بکار)-بیست و نه دانشکده و یکصد و سی و نه دانشگاه-چهل و پنج دانشکده تربیت مدرس و آموزش 34975 معلم تا 31 مارس 1997 و بازآموزی 373، 7 معلم-حمایت مالی برای خرید رایانه به 2465 دانشکده-باید تشکیل شود."