Skip to main content
فهرست مقالات

تحلیلی بر توانمندیها و کاستیهای نظام آموزش عالی در جمهوری اسلامی ایران

نویسنده:

ISC (26 صفحه - از 33 تا 58)

کلید واژه های ماشینی : آموزش عالی ،نظام آموزش عالی ،دانش ،کارکرد ،وزارت فرهنگ و آموزش عالی ،نظام آموزش عالی ایران ،تولید ،دانشگاه ،کاستیهای نظام آموزش عالی ،ایران ،جامعه ،شورای عالی آموزشهای علمی ،صنعتی ،کاربردی ،علمی ،تولید دانش ،پژوهش ،وزارت ،تأسیس دانشگاه تهران ،انتقال دانش ،آموزشهای علمی ،کار ،نظام آموزش عالی در جوامع ،تربیت ،کارکرد اصلی تولید دانش ،اجتماعی ،زیر مجموعه ،مؤسسات آموزشی علمی ،مؤسسات آموزش عالی ،کارکرد دانشگاههای نظری تولید دانش

خلاصه ماشینی:

"مقاله حاضر، نخست به بررسی و تحلیل کارکردهای نظام آموزش عالی در جوامع صنعتی نوین می‌پردازد؛سپس، ضمن اشاره کوتاه به کارکرد اصلی دانشگاههای ایران‌ و توانمندیهای ناشی از آن، کاستیهایی را که از فقدان دو کارکرد اصلی تولید دانش و اشاعه و نشر دانش از نظام آموزش عالی ایران حاصل آمده است، مورد بحث و بررسی قرار می‌دهد؛و سرانجام، با تأکید بر این که رفع این کاستیها با تغییر ساختار یا تغییر در ساختار سازمانی دانشگاهها امکانپذیر است و تغییر ساختار نیز عموما با بار مالی و گاه با تنش اجتماعی همراه است، تغییر تدریجی ساختار در نظام را توصیه می‌کند. کالجهای علمی-کاربردی، علاوه بر تربیت نیروی متخصص کاردان و اجرایی برای بخشهای مختلف جامعه، کاربرد مهمتر دیگری نیز دارند و آن پر کردن خلأ موجود است که میان دانشگاههای نظری، که تولید کننده علم محض هستند، و جامعه که خواهان علم کاربردی وجود دارد؛به بیان دیگر، کالجهای علمی- کاربردی تنها راه ارتباطی مطمئن و دایم میان دانشگاهها و جامعه‌اند. اما مشاهدات سالهای گذشته نشان می‌دهد که این اقدام مثبت و مهم، از یک سو به دلیل تداوم نیافتن آموزشهای علمی-کاربردی که پیش از تأسیس دانشگاه تهران آغاز شده بود، و از سوی دیگر، به دلیل ارزیابیهای متفاوت و گاه متضاد مسؤولان اجرایی کشور درباره نقش آموزشهای علمی-کاربردی و اهمیت آن به مثابه حلقه و اصل میان دانشگاههای نظری و بخشهای مختلف جامعه، همچنین وجهه و اعتبار اندک این نوع آموزشها نسبت به آموزشهای نظری در میان متقاضیان ورود به آموزش عالی، و سرانجام به دلیل نبودن یا پایین بودن سطح تقاضای بخشهای مختلف جامعه(و از جمله بخشهای صنعت و کشاورزی)به دستاوردهای علوم جدید، هنوز نتوانسته است به شکلی بایسته و مؤثر نهادینه شود و این از کاستیهای بسیار بزرگ نظام آموزش عالی در کشور ما به شمار می‌آید."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.