Skip to main content
فهرست مقالات

تحولات نظام گزینش دانشجو برای دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی دولتی در ایران

نویسنده:

ISC (26 صفحه - از 49 تا 74)

کلید واژه های ماشینی : داوطلبان، آموزش عالی، گزینش دانشجو، آموزش، مؤسسات آموزش عالی، نظام جدید آموزش متوسطه، آزمون سراسری، درصد داوطلبان آزمون سراسری، آموزش متوسطه، تحولات نظام گزینش دانشجو

خلاصه ماشینی: "معرفی مقاله این مقاله درصدد است تا با نگاهی به تحولات نظام گزینش دانشجو برای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی دولتی بین سالهای 1358 تا 1376، دلایل ضرورت گزینش دانشجو، سیمای آماری آزمون سراسری-شامل مقایسه تعداد داوطلبان و پذیرفته‌شدگان قبل و بعد از انقلاب اسلامی و توزیع آنها به لحاظ سن، جنس، میانگین نمره، نوع دیپلم و گروه آزمایشی و نیز مقایسه تقاضای ورود برای رشته‌های تحصیلی مختلف با میزان ظرفیت موجود برای این رشته‌ها-همچنین مقایسه آمار داوطلبان ناموفق دارای معدل بالا و، به طور کلی، اصول حاکم بر نظام گزینش دانشجو طی سالهای مذکور را برشمرد. در مجموع، با توجه به تغییر و تحولات بسیار در روش گزینش دانشجو طی سالهای پس از پیروزی انقلاب، چهارچوب اصلی این روش شامل موارد زیر بوده است: 1-پذیرش داوطلب براساس نمره کل حاصل از آزمون عمومی و اختصاصی و ترتیب علایق اعلام شده برای دوره‌های روزانه، شبانه، دانشگاه پیام نور و مراکز تربیت معلم؛ 2-مجاز بودن داوطلبان به انتخاب 150 رشته تحصیلی مختلف، که عبدا به 100 رشته محل تعدیل یافت؛ 3-گزینش دانشجویان بومی بر مبنای تقسیم‌بندی رشته‌های دانشگاهی به رشته‌های استانی، ناحیه‌ای، قطبی و کشوری؛ 4-دخالت معدل کتبی سال چهارم دبیرستان با ضریب 2 و تأثیر مثبت؛ 5-اعمال سیاست سهمیه‌بندی و تقسیم بخشهای مختلف کشور به مناطق سه گانه 1، 2، 3؛ 6-مجاز بودن داوطلبان به شرکت در هر یک از گروه‌های آموزشی، بدون توجه به نوع دیپلم متوسطه؛ 7-برگزاری روش نیمه متمرکز گزینش برای رشته‌هایی که نیاز به اقداماتی اضافی، نظیر مصاحبه، معاینه، آزمون عملی و یا احتمالا افراد ذخیره دارد؛ لازم به گفتن است که از سال 1374، پذیرش دانشجو برای رشته‌های تحصیلی مؤسسات آموزش عالی غیر انتفاعی-غیر دولتی نیز براساس نتایج آزمون سراسری و به روش نامتمرکز صورت گرفت."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.