خلاصه ماشینی:
"جلد اول این کتاب-که در این مقال به معرفی آن خواهیم پرداخت-مشتمل است بر 28 مقاله در زمینههای کلی آثار آموزش عالی، آموزش فنی و حرفهای یا آموزش عالی غیر دانشگاهی، آموزش و پرورش مقایسهای (تطبیقی)، استقلال سازمانی، اعتباردهی در آموزش عالی، برنامه درسی دورههای کارشناسی و تحصیلات تکمیلی، برنامهریزی در سطح مؤسسات، برنامهریزی راهبردی، پیشبینی نیاز به نیروی انسانی، تأمین اعتبارات مالی تحقیقات در آموزش عالی، تخصیص منابع در آموزش عالی، ترک تحصیل و ماندگاری دانشجویان، توسعه اقتصادی و آموزش عالی، جنبشها و انجمنهای دانشجویی، خصوصیسازی در آموزش عالی، درجات تحصیلی، دسترسی به آموزش عالی، شهریه، صنعت و آموزش عالی، مدارج و مدارک تحصیلی دیگر کشورها، مطالعات آموزش عالی، مطالعات نرخ بازدهی و بالاخره هیأتهای امنا.
در مقاله پانزدهم، که با عنوان«تأمین اعتبارات مالی تحقیقات[آموزش عالی]» آمده است، روشهای مختلف تأمین اعتبارات مالی تحقیقات آموزش عالی، از طریق مقایسه تجربه سه کشور برخوردار از نظامهای سیاسی فدرالی و عضو سازمان توسعه و همکاریهای اقتصادی(OECD)-آمریکا، کانادا و استرالیا-در سطح ملی، مورد بررسی قرار گرفته و بویژه بر نقش دولتهای مرکزی، ایالتی و محلی در حمایت از فعالیتهای تحقیقاتی و نیز مسایل توزیع اعتبارات مالی در میان مؤسسات آموزش عالی تأکید شده است.
مقاله بیست و یکم، که«درجات تحصیلی:مدت دوره، ساختار، واحدهای درسی و انتقال دروس»نام دارد، رویکردی به درجات تحصیلی یا دیگر مقررات و شرایط رسمی موجود در نظامهای جهانی آموزش عالی است و بر تعدادی محدود از کشورهای تأکید دارد که نظام آموزش عالی آنها-از جمله درجه تحصیلی-الگویی برای دیگر کشورها بوده و یا آنها را تحت تأثیر قرار داده است؛کشورهایی همچون:اسپانیا، فرانسه، جمهوری فدرال آلمان، انگلستان، ایالات متحده آمریکا، ژاپن و اتحاد جماهیر شوروی [سابق]."