Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی عوامل مؤثر بر خود اثر بخشی دانشگاهی دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه تهران

نویسنده: ؛ ؛

بهار 1380 - شماره 19 علمی-پژوهشی (وزارت علوم) (28 صفحه - از 31 تا 58)

کلیدواژه ها : احساس خوداثربخشی دانشگاهی ،خوداثربخشی شخصی ،تلاش دانشگاهی ،ساختار اجتماعی محیط علمی ،تعاملات دانشجویان با دانشکده ،دانشجویان تحصیلات

کلید واژه های ماشینی : اثربخشی دانشگاهی ،دانشگاهی ،اثربخشی دانشگاهی دانشجویان ،رشته تحصیلی ،اثربخشی دانشگاهی شخصی ،عوامل مؤثر ،دانشجویان از عملکرد استادان ،استادان بر فعالیتهای دانشجویان ،محیط آموزشی ،دانشگاه تهران ،تحصیلی ،رشته تحصیلی با شغل ،تحلیل مسیر عوامل مؤثر ،ساختار اجتماعی محیط علمی ،عوامل مؤثر بر اثربخشی ،دانشگاهی دانشجویان ،عملکرد دانشجویان ،دانشجویان کارشناسی‌ارشد و دکتری دانشگاه ،دکتری دانشگاه تهران ،دانشگاهی شخصی ،اثربخشی دانشگاهی نشان ،متغیر تابع ،تعاملات دانشجو ،تحلیل مسیر ،ارتباط رشته تحصیلی ،برداشت دانشجویان از عملکرد ،ساختاری ،اثربخشی شخصی ،دانشگاهی شخصی و اثربخشی ،دانشگاهی شخصی دانشجویان

این مقاله به بررسی تاثیر ساختار اجتماعی محیط علمی، کمیت و کیفیت تعامل دانشجویان با دانشکده، مسؤولیت های شغلی و سایر ویژگی های دانشجویان بر احساس خور اثربخشی دانشگاهی دانشجویان تحصیلات تکمیلی می پردازد. به عبارت دیگر، گر چه که محیط آموزشی دانشگاه ار طرق مختلفی بر ابعاد گوناگون نگرشها و عملکرد دانشجویان تاثیر می گذارد، اما مطالعه حاضر به ارزیابی تاثیرات اجتماعی و ساختاری محیط علمی بر برآورد دانشجویان از توانایی های خود در موفقیت در امور تحصیلی و تکمیل وظایف خاص دانشگاهی (خود ـ اثربخشی دانشگاهی) می پردازد. الگوی تحلیلی توسعه داده شده در نمونه ای 369 نفری از دانشجویان دوره های تحصیلات تکمیلی مورد آزمون قرار گرفت و تحلیل عاملی متغیر تابع (خود ـ اثربخشی دانشگاهی) نشان داد که سازه خود اثر بخشی دانشگاهی مطابق نظریه (تئوری) خود اثر بخشی آلبرت باندورا به دو بعد خود اثر بخشی دانشگاهی و اثر بخشی دانشگاهی تقسیم می شود. برداشت دانشجویان از عملکرد استادان، اشتغال آنان در مشاغل مرتبط با رشته تحصیلی و پیوستگی تحصیلات دانشگاهی در همان دانشگاه، مهمترین عوامل موثر بر بعد خود اثر بخشی دانشگاهی و نظارت حرفه ای استادان بر فعالیت علمی دانشجویان، تعامل علمی بین آنان و اشتغال در مشاغل مرتبط با رشته تحصیلی و وضعیت زندگی در ارتباط با خانواده از جمله مهمترین عوامل مؤثر بر خود اثر بخشی شخصی دانشگاهی دانشجویان هستند.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.