Skip to main content
فهرست مقالات

از جستجوی دانش به سوی دانش - چالش دو دهه اخیر دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی ژاپن

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (28 صفحه - از 115 تا 142)

کلید واژه های ماشینی : مؤسسات آموزش عالی، آموزش عالی، ژاپن، دانش، مؤسسات آموزش عالی ژاپن، دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش، دانشگاه‌ها، دانشجویان، نظام آموزش عالی، اقتصادی

خلاصه ماشینی:

"اهم این سیاستها عبارتند از: -تقویت دوره‌های آموزشی دانشگاه‌ها برای پرورش نیروی انسانی کارآمد، همراه با ایجاد ساختاری انعطاف‌پذیر برای گسترش پژوهشهای بنیادی در همه زمینه‌های علمی؛ 2-تهیه برنامه‌های لازم برای گسترش دوره‌های عالی کارشناسی ارشد دکتری، توسعه همکاریهای پژوهشی میان دانشگاه‌ها، مؤسسات تحقیقاتی مستقل و مراکز پژوهشی شرکتهای بزرگ صنعتی، و بهینه سازی نظام اطلاع رسانی علمی در کشور؛ 3-ایجاد زمینه‌های لازم برای گسترش فرصتهای پژوهشی برای دانشجویان و پژوهشگران دوره‌های پس از دکتری(Post-soctoral)، با توجه به درک نیازهای زمان و انعطاف‌پذیری لازم؛ 4-گسترش پژوهشهای مشارکتی(collaborative research)بنیادی و کاربردی میان دانشگاه‌ها و مراکز صنعتی، تقویت دوره‌های آموزش کاربردی و ضمن خدمت برای دانشگاه‌ها و مرتبط با مراکز صنعتی؛ 5-افزایش کمکهای دولت به پژوهشهای بنیادی و جلب مشارکت تعداد بیشتری از اعضای هیأت علمی در انجام طرحهای تحقیقاتی؛ 6-گسترش ارتباط و همکاری میان دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی با جامعه، بهره‌گیری از کمکهای مالی جامعه درامر تحقیقات، و توجه بیشتر به پژوهشهای نظری در زمینه‌های علوم انسانی، بویژه جامعه شناسی؛ 7-توسعه همکاریها و مبادلات علمی در سطح بین المللی از راه مبادله دانشجو و پژوهشگر، گسترش توافق نامه‌های علمی میان دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی بین المللی، دعوت از استادان و پژوهشگران خارجی، جلب مشارکت پژوهشگران خارجی در طرحهای ملی، و مشارکت فعال در پژوهشهای بین المللی (Monbusho,NCER,7891;Monbusho,7991 b,c( دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی ژاپن، همراه با تأکید بر سیاستها و برنامه‌های اصلاحی نظام آموزش عالی، به مسأله اشتغال دانش آموختگان خود نیز توجه ویژه‌ای دارند و این مهم را بخشی از رسالتهای خود می‌دانند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.