Skip to main content
فهرست مقالات

مروری بر نحوه تأمین منابع مالی آموزش عالی در منطقه آسیا و اقیانوسیه و رهیافتهایی برای ایران

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (22 صفحه - از 43 تا 64)

کلید واژه های ماشینی : آموزش عالی، کل مخارج بخش آموزش عالی، بخش آموزش عالی، هزینه‌های جاری آموزش عالی، منابع مالی آموزش عالی، تولید ناخالص ملی، نسبت کل مخارج بخش آموزش، مؤسسات آموزش عالی، نحوه تأمین منابع مالی آموزش، نسبت هزینه‌های جاری آموزش

خلاصه ماشینی:

"یک نکته مهم که در مورد نحوه تأمین منابع مالی بخش آموزش عالی بسیار مهم است، واقعیتی است که از مقایسه رتبه ایران در بین سایر کشورها از نظر شاخص نسبت هزینه‌های آموزش عالی به تولید ناخالص ملی و نسبت هزینه‌های مذکور به هزینه‌های جاری دولت پدیدار می‌شود. از این نظر و با توجه به اینکه کسب درآمد از دانشجویان روش بهینه دومی است و اولویت ندارد و نیز با عنایت به مباحثی که در پایان بخش اول-مبنی بر اینکه مقایسه‌های بین‌المللی بیانگر این واقعیت هستند که در ایران آموزش عالی سهم کمی از منابع ملی را در اختیار دارد-مطرح گردیدند، به نظر می‌رسد که راه حل اولیه برای تدارک منابع مالی مکمل که استمرار کافی داشته باشد و بتواند منابع ملی را از طریق دیگری در اختیار این بخش بگذارد، روشی است که وجوه مستمری را از سایر بخشهای اقتصادی اجتماعی به صورت پرداختهای انتقالی به آموزش عالی منتقل کند. خلاصه و نتیجه‌گیریدر بررسی وضعیت مالی بخش آموزش عالی دولتی ایران، مشاهده گردید که این بخش برای پاسخگویی به تقاضای فزاینده برای آموزش عالی منابع کافی در اختیار ندارد و مقایسه‌های بین‌المللی نیز حاکی از آن است که به رغم اینکه سهم نسبتا خوبی از بودجه عمومی دولت به آموزش عالی اختصاص می‌یابد، لکن سهم آن از کل منابع ملی یعنی تولید ناخالص ملی کشور-در مقایسه با سایر جهان- بسیار کم است. برای کسب درآمد از طریق دیگر نیز گفته شد که اولین و ساده‌ترین روش برای دانشگاه‌های دولتی کسب درآمدهای جانبی یا همان درآمدهای اختصاصی است که خوشبختانه دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی با تسهیلات قانونی اخیر در این راه موفق بوده‌اند و ظرفیت ایجاد چنین درآمدهایی را دارا هستند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.