Skip to main content
فهرست مقالات

روندهای آینده جمعیت و پیامدهای آنها برای آموزش عالی در سده بیست و یکم: مورد کشورهای شرق و جنوب آسیا

نویسنده:

مترجم:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (26 صفحه - از 127 تا 152)

کلید واژه های ماشینی : آموزش عالی، جمعیت، نام نویسیهای آموزش عالی، پیشبینی، آسیا، جمعیت سنی کالجی، سنی، آینده، پیشبینی نام نویسیهای آموزش عالی، ژاپن

خلاصه ماشینی:

"2چون سطوح باروری گذشته و آینده در نظر گرفته شده مهمترین عامل تعیین کننده-نه تنها درباره اندازه جمعیت بلکه برای گروه سنی 18 تا 23 سال-هستند، بهتر آن است که سطوح باروری آینده مفروض در مورد کشورهای برگزین شده این تحلیل در نظر گرفته شوند. 9 با آنکه بیشتر منابع چاپ شده داده‌های نام‌نویسیهای آموزش عالی را در اختیار مار می‌گذارند(در هر 000، 100 نفر جمعیت)، اما بهتر است که این نام‌نویسیها به متناسب‌ترین گروه سنی مربوط شوند(جدول 2)اما بر آوردها و پیشبنی‌های(به چاپ رسیده)سازمان ملل متحد تنها در مورد مقوله«سنین دبیرستانی 18-23 سال»در دست است که بخش اعظم گروه سنی آورده شده در جدول 2 را در برمی‌گیرد و مزیت قیاس پذیری را برای همه کشورها دارد. فرضهایی نیز باید درباره سطوح مرگ و میر و مهاجرت بین المللی این جمعیت در نظر گرفته، ولی محتمل است که تأثیر این متغیرها بر اندازه آن برای بیشتر کشورهای آسیایی نام برده شده در این تحلیل اندک باشد. از آنجا که چین در سال 1995 هنوز نسبتهای نام نویسی دانشگاهی بسیار کمی داشت، پیشبینی‌های ارائه شده در نمودار 6، بحث انگیزند و متحمل است که چین برای همگام شدن با برنامه‌های رشد اقتصادی و امروزین ساختن (مدرنیزه کردن)خود، نظام آموزش عالی خود را گسترش بخشد و، بدین سان، دربآن را به روی شمار بیشتری از فارغ التحصیلان دبیرستانی واجد شرایط بگشاید. جدول 2:نسبتهای شمار دانشجویان مراکز آموزش عالی به ازای هر صد نفر در گروههای سنی مشخص شده از سال 1980 اوایل دهه 1980، در آن دسته از کشورهای شرق و جنوب آسیا که در سال 1995 دارای 20 میلیون جمعیت یا بیشتر بوده‌اند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.