چکیده:
یکی از معضلات پیچیده داوری، ابهام در مفاهیم داوری و، در نتیجه، عدم دقت در
پاسخهای ارائه شده در مورد هر یک از این مفاهیم و نهایتا احتمال بروز خطا در
نتیجهگیری و داوری پایانی است.از سوی دیگر، یکی از موارد مهم در نظامهای دانشگاهی
تعیین ارزش و اعتبار کتابهای مختلفی است که در دانشگاهها به چاپ میرسند، زیرا با
توجه به سیاستهای کلان دانشگاهها مبنی بر:الف)نشر مباحث علمی از طریق چاپ کتابها و
ب)حفظ و افزایش اعتبار علمی آثار منتشر شده منتسب به آن دانشگاه، تلاش وافری در
تعیین شاخصهایی مناسب برای ارزشگذاری و داوری کتابها مصروف میشود.مهیا میکند؛لذا،
در این مقاله، با استفاده از اصول منطق فازی و با تعریف مفاهیم مورد داوری کتابها
به صورت مجموعههای فازی و نیز به کمک توابع عضویت فازی، مدل مناسبی برای تبیین
داوری کتابهای علمی و پوششدهی محدوده ابهام آن بیان میگردد.حسن ویژه این مدل آن
است که اولا امکان پردازش پاسخهای بعضا نادقیق(دادههای توأم با عدم قطعیت)مهیا
میشود، و ثانیا نظام داوری چنان طراحی میگردد که تغییرات جزئی قواعد و یا بروز
خطا در تعیین شاخصهای ارزیابی، تغییر چشمگیری را در نتیجه داوری پدید نیاورد.در این
بحث، از نظام طراحی شده در حل نمونهای عملی از مسائل داوری استفاده گردیده و نتایج
حاصل از آن مورد بحث و توجه قرار گرفته است.
خلاصه ماشینی:
"جدول 3-شاخصهای کتاب نگارشی {T ردیف شاخص ارزیابی امتیاز حاصل حداقل امتیاز 1 اعتبار علمی کتاب اصلی ض م خ ع 1 2 5 8 2 2 قوت استدلال در پروراندن مطالب ض م خ ع 1 3 6 8 3 3 استنادهای بجا به منابع ض م خ ع 1 2 5 8 1 4 نظم و پیوستگی متن و تناسب محتوا ض م خ ع 1 3 6 8 1 5 شیوه نثر و سهولت درک متن ض م خ ع 1 3 6 10 3 6 رعایت امانت و دقت در ذکر منابع ض م خ ع 0 2 5 8 2 7 پرهیز از کاربرد غیر ضروری واژگان بیگانه و دقت در معادلیابی ض م خ ع 1 2 4 6 2 8 خلاصه نویسی در پایان هر فصل ض م خ ع 0 2 5 8 0 9 طرح سؤال و تمرین در پایان هر فصل (در صورت نیاز) ض م خ ع 1 2 5 7 1 10 مثالها و مسائل حل شده(در صورت نیاز) ض م خ ع 1 3 6 8 3 11 پرداختن به کاربردها و مطالعات نمونهای ض م خ ع 0 2 6 9 2 12 استفاده از روشهای تصویری مانند نمودار و عکس(در صورت نیاز) ض م خ ع 1 2 5 8 2 13 مشخص بودن نکات مؤکد و داشتن فهرست و راهنما م خ ع 1 3 5 3 14 سطح کتاب عمومی کارشناسی تحصیلات تکمیلی 1 4 6 4 15 نوع کتاب مرجع کمک درسی درسی 1 4 6 4 T 3-قواعد ارزیابی زبانی علاوه بر جدولهای پیشگفته، معمولا قوانین دیگری وجود دارند که امکان بیان آنها به شکل جدول وجود ندارد."