Skip to main content
فهرست مقالات

مدل سازی نظام داوری کتابهای علمی دانشگاهی براساس منطق فازی

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (26 صفحه - از 1 تا 26)

کلیدواژه ها : منطق فازی ،داوری ،کتاب علمی-دانشگاهی ،ابهام ،خبرگی ،مدل سازی

کلید واژه های ماشینی : داوری ،فازی ،کتاب ،نظام داوری کتابهای علمی ،داوری کتابهای علمی دانشگاهی ،ارزیابی ،اطلاعات ،نظام ،قواعد ،شاخصهای ،ابهام ،اعتبار ،نظام داوری ،امتیاز ،علمی ،نظام استنتاج فازی ،نگارش ،شاخصهای ارزیابی ،دانشگاهی ،ترجمه ،داوری کتابها به‌صورت مجموعه‌های فازی ،نظام داوری فازی ،قواعد ارزیابی کتاب نگارشی ،داوری فازی ،مجموعه‌های فازی ،تبیین داوری کتابهای علمی ،ابهام در مفاهیم داوری ،اعتبار علمی کتاب اصلی ،ارزش ،خوب

یکی از معضلات پیچیده داوری، ابهام در مفاهیم داوری و، در نتیجه، عدم دقت در پاسخهای ارائه شده در مورد هر یک از این مفاهیم و نهایتا احتمال بروز خطا در نتیجه‌گیری و داوری پایانی است.از سوی دیگر، یکی از موارد مهم در نظامهای دانشگاهی تعیین ارزش و اعتبار کتابهای مختلفی است که در دانشگاه‌ها به چاپ می‌رسند، زیرا با توجه به سیاستهای کلان دانشگاه‌ها مبنی بر:الف)نشر مباحث علمی از طریق چاپ کتابها و ب)حفظ و افزایش اعتبار علمی آثار منتشر شده منتسب به آن دانشگاه، تلاش وافری در تعیین شاخصهایی مناسب برای ارزشگذاری و داوری کتابها مصروف می‌شود.مهیا می‌کند؛لذا، در این مقاله، با استفاده از اصول منطق فازی و با تعریف مفاهیم مورد داوری کتابها به صورت مجموعه‌های فازی و نیز به کمک توابع عضویت فازی، مدل مناسبی برای تبیین داوری کتابهای علمی و پوشش‌دهی محدوده ابهام آن بیان می‌گردد.حسن ویژه این مدل آن است که اولا امکان پردازش پاسخهای بعضا نادقیق(داده‌های توأم با عدم قطعیت)مهیا می‌شود، و ثانیا نظام داوری چنان طراحی می‌گردد که تغییرات جزئی قواعد و یا بروز خطا در تعیین شاخصهای ارزیابی، تغییر چشمگیری را در نتیجه داوری پدید نیاورد.در این بحث، از نظام طراحی شده در حل نمونه‌ای عملی از مسائل داوری استفاده گردیده و نتایج حاصل از آن مورد بحث و توجه قرار گرفته است.

خلاصه ماشینی:

"جدول 3-شاخصهای کتاب نگارشی {T ردیف شاخص ارزیابی امتیاز حاصل حداقل امتیاز 1 اعتبار علمی کتاب اصلی ض م خ ع 1 2 5 8 2 2 قوت استدلال در پروراندن مطالب ض م خ ع 1 3 6 8 3 3 استنادهای بجا به منابع ض م خ ع 1 2 5 8 1 4 نظم و پیوستگی متن و تناسب محتوا ض م خ ع 1 3 6 8 1 5 شیوه نثر و سهولت درک متن ض م خ ع 1 3 6 10 3 6 رعایت امانت و دقت در ذکر منابع ض م خ ع 0 2 5 8 2 7 پرهیز از کاربرد غیر ضروری واژگان بیگانه و دقت در معادل‌یابی ض م خ ع 1 2 4 6 2 8 خلاصه نویسی در پایان هر فصل ض م خ ع 0 2 5 8 0 9 طرح سؤال و تمرین در پایان هر فصل (در صورت نیاز) ض م خ ع 1 2 5 7 1 10 مثالها و مسائل حل شده(در صورت نیاز) ض م خ ع 1 3 6 8 3 11 پرداختن به کاربردها و مطالعات نمونه‌ای ض م خ ع 0 2 6 9 2 12 استفاده از روشهای تصویری مانند نمودار و عکس(در صورت نیاز) ض م خ ع 1 2 5 8 2 13 مشخص بودن نکات مؤکد و داشتن فهرست و راهنما م خ ع 1 3 5 3 14 سطح کتاب عمومی کارشناسی تحصیلات تکمیلی 1 4 6 4 15 نوع کتاب مرجع کمک درسی درسی 1 4 6 4 T 3-قواعد ارزیابی زبانی علاوه بر جدولهای پیشگفته، معمولا قوانین دیگری وجود دارند که امکان بیان آنها به شکل جدول وجود ندارد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.