Skip to main content
فهرست مقالات

مبانی نظری الگوی های ارزشیابی آموزشی

نویسنده: ؛

بهار و تابستان 1381 - شماره 23 و 24 علمی-پژوهشی (26 صفحه - از 119 تا 144)

کلیدواژه ها : الگوهای ارزشیابی ،ارزشیابی آموزشی

کلید واژه های ماشینی : ارزشیاب ،ارزشیابی آموزشی ،مبانی ارزشیابی آموزشی ،الگوهای ارزشیابی ،مبانی اخلاقی ،انگاره‌های تجربه‌گرایی و طبیعت‌گرایی ،بحث از مبانی اخلاقی ،بحث از مبانی سیاسی ،هاوس ،تأکید بر نقش دولت ،مبانی ارزشیابی ،انگاره‌های تجربه‌گرایی ،بحث از مبانی ،معرفت‌شناسی الگوهای ارزشیابی ،نقش دولت ،تجربه‌گرایی و طبیعت‌گرایی ،بولا ،قوانین اخلاقی ،ذهنی‌گرایی اخلاقی ،تأکید بر نقش ،تأکید ،مبانی سیاسی ،ارتباط الگوهای ارزشیابی ،علوم اجتماعی ،چاپ اول ،ارزشیابی و استفاده ،اقدام به ارزشیابی ،ذهن‌گرایی اخلاقی ،فلسفه علوم ،دخالت دولت

به هنگام ارزشیابی آموزشی تصمیمهای متعددی باید اتخاذ گردد.دانش و معرفتهایی که به ارزشیاب در تصمیم‌گیریهای خود کمک می‌کنند«مبانی»نامیده می‌شوند.سؤال این است که مبانی ارزشیابی آموزشی چه هستند؟در این مقاله، تلاش می‌شود تا بر پایه توصیفی از فعالیتهای عمده ارزشیابی آموزشی، مبانی اصلی آن با عناوین«اخلاقی»، «معرفت شناختی»و«سیاسی»معرفی شوند.در بحث از مبانی اخلاقی، به مسأله«ارزش» در فرایند ارزشیابی اشاره می‌شود و از عینی‌گرایی و ذهنی‌گرایی اخلاقی سخن به میان می‌آید و به دو مکتب عمده ذهنی‌گرایی اخلاقی، یعنی سودمندگرایی و شهودگرایی، پرداخته می‌شود.در بحث از مبانی معرفت شناختی، انگاره‌های تجربی‌گرایی، طبیعت‌گرایی و تعددگرایی معرفی می‌شوند.و، با طرح متغیرهای اساسی هر یک از آنها، مقایسه‌ای بین آنها انجام می‌شود.در بحث از مبانی سیاسی، دو جهت‌گیری اساسی «تأکید بر نقش دولت»و«تأکید بر نقش عامه»و بنیادها و پیامدهای هر یک از آنها مورد نظر قرار می‌گیرد.در ضمن توضیح هر یک از مبانی، به ذکر جایگاه هر یک از الگوهای ارزشیابی اقدام می‌شود و در پایان نیز ارتباط الگوهای ارزشیابی با جنبه‌های مختلف هر یک از مبانی اخلاقی، سیاسی و معرفت شناسی نشان داده می‌شود.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.