Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی جایگاه آموزش عالی آزاد در دانشگاه های زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (40 صفحه - از 227 تا 266)

کلیدواژه ها :

آموزش عالی آزاد ،دانشگاه‌های ایران ،آموزشهای رسمی و غیررسمی

کلید واژه های ماشینی : آموزش عالی آزاد، دانشگاه، مؤسسات آموزش عالی، دوره‌های آموزش عالی آزاد، ارائه آموزش عالی آزاد، شغل، اقتصادی، نظام آموزش عالی، پژوهش، وزارت علوم

مقاله حاضر حاصل پژوهشی است که توسط مؤلف درباره آموزشهای عالی آزاد و جایگاه آن در نظام آموزش عالی زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری انجام شده است.یافته‌های این پژوهش که بر اساس پرسشنامه های تکمیل شده به دست آمده‌اند، نشان می‌دهند که عملکرد دانشگاه‌های کشور در طراحی و ارائه آموزش عالی آزاد، ضعیف بوده است به گونه‌ای که گویی چیزی به نام آموزش عالی آزاد در دانشگاه‌های سراسری وجود ندارد.در بررسی این عملکرد ضعیف، به عواملی متعدد می‌توان اشاره کرد.اما مهمترین عاملی که این پژوهش به آن دست یافته است مستقل نبودن دانشگاه‌ها از نظر مالی و عدم تعیین سیاستگذاری کلی دانشگاه هاست.از این رو، مؤسسات آموزش عالی انگیزه‌ای برای گسترش حوزه فعالیت نداشته‌اند و به گذران امور، طبق روال گذشته، ادامه داده‌اند.مقاله، در پایان، پیشنهادهایی چند برای احیای آموزش عالی آزاد ارائه داده است.

خلاصه ماشینی:

"در هر صورت، در جهت تکمیل یافته‌های تحقیق، مصاحبه‌هایی حضوری با مسؤولان آموزش عالی آزاد برخی دانشگاه‌های معتبر و با سابقه(دانشگاه تهران، علامه طباطبایی، صنعتی امیرکبیر و صنعتی شریف)پیرامون موانع و مشکلات و نیز راه‌های گسترش آموزشهای عالی کوتاه مدت انجام دادیم که چکیده‌ای از نظرها و پیشنهادهای آنان را در زیر می‌آوریم: -به نفع کارایی کل جامعه است که راهکاری وجود داشته باشد تا افرادی که تحصیلات رسمی را پشت سرگذاشته‌اند و، پس از مدتی اشتغال به کار، با مشکلات و نیازهای کار در عمل مواجه شده‌اند، بتوانند دوباره به دانشگاه بیایند و مرتبط با رشته شغلی‌شان به افزایش مهارتها و سطح تخصص خود بپردازند و بازدهی شغلی خود را افزایش دهند. -دانشگاه‌های مختلف موظف شوند که، بسته به سابقه و تجربه خود، درصدی (بین 3 تا 10 درصد)از کل ظرفیت دانشجویان دوره‌های رسمی را نیز به جذب دانشجو در دوره‌هخای آموزشهای عالی آزاد اختصاص دهند؛ -از طریق رایزنی و مشورت با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، راهکارهایی تدوین شود بتا گواهینامه‌هایی که به دانشجویان دوره‌های آموزش عالی آزاد اعطا می‌شود، ارزش استخدامی داشته باشند یا، دست کم، دارندگان این گواهینامه‌ها به نوعی در اولویت استخدام(در مؤسسات خصوصی و دولتی و عمومی)قرار گیرند؛ -تشویق استادان دانشگاه به طوری که در جهت تعریف و طراحی دوره‌های جدید آموزشهای عالی آزاد پیشقدم شوند(از آن جمله است ایجاد انگیزه‌های مادی و یا ارتقای شغلی برای استادانی که بتوانند پیشنهادی برای دوره‌های جدید آموزش عالی آزاد ارائه دهند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.