Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی شیوه های اسناد علی و راهبردهای یادگیری در دانشجویان و رابطه آنها با هوش، خلاقیت، جنسیت و رشته تحصیلی

نویسنده: ؛ ؛ ؛

بهار و تابستان 1382 - شماره 27 و 28 علمی-پژوهشی (30 صفحه - از 43 تا 72)

کلیدواژه ها : شیوه‌های اسناد علی ،راهبردهای یادگیری ،هوش ،خلاقیت ،جنسیت ،رشته تحصیلی

کلید واژه های ماشینی : راهبردهای یادگیری ،اسناد علی و راهبردهای یادگیری ،راهبردهای یادگیری در دانشجویان ،شیوه‌های اسناد علی ،رشته تحصیلی ،راهبردهای یادگیری سطح بالا ،اسنادهای علی ،بهره هوشی ،علی و راهبردهای یادگیری ،استفاده از اسنادهای علی ،اسناد علی ،جنسیت و رشته تحصیلی ،راهبردهای یادگیری مورد استفاده دانشجویان ،راهبردهای یادگیری سطح ،شیوه‌های اسناد ،دانشجوی دختر و پسر ،آزمون هوش ،تحصیلی ،کنترل‌پذیری ،دختر و پسر ،شیوه‌های اسناد علی تفاوت ،استفاده از راهبردهای یادگیری ،متغیرهای هوش ،دانشجویان دختر ،استفاده از شیوه‌های اسناد ،استفاده از پرسشنامه خلاقیت ،اسناد علی در دانشجویان ،اسناد علی درونی‌تر ،راهبردهای یادگیری تفاوت ،گروه آموزشی

هدف پژوهش حاضر تعیین وضعیت اسناد علی و راهبردهای یادگیری در دانشجویان تبریز و نیز رابطه آنها با متغیرهای هوش، خلاقیت، جنسیت و رشته تحصیلی بوده است.برای این منظور، 500 دانشجوی دختر و پسر به صورت منظم از بین کلیه دانشجویان انتخاب و با استفاده از پرسشنامه خلاقیت، CDS، پرسشنامه MSLQ و آزمون هوش ریون اطلاعات مورد نیاز جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل گردیدند.شیوه‌های اسناد علی دارای سه بعد مرکز کنترل، کنترل‌پذیری و ثبات‌پذیری، و راهبردهای یادگیری نیز شامل راهبردهای یادگیری سطح بالا، سطح پایین و راهبرد خود نظم‌دهی بوده‌اند.مطابق نتایج به دست آمده، هر چه افراد از لحاظ بهره هوشی و میزان خلاقیت در سطح بالاتری قرار داشتند، دارای مرکز کنترل درونی و کنترل‌پذیری بیشتری نیز بوده‌اند.همچنین این افراد(افرادی با میزان خلاقیت زیاد)، در مقایسه با افرادی با سطح خلاقیت پایین، از راهبردهای یادگیری سطح بالا بیشتر استفاده می‌کردند.نتیجه دیگر آن است که دانشجویان گروه‌های مختلف تحصیلی در استفاده از اسنادهای علی به گونه متفاوتی عمل می‌نمودند، به طوری که دانشجویان گروه فنی و مهندسی دارای اسناد علی درونی‌تر، ناپایدارتر و کنترل‌پذیرتری نسبت به سایر رشته‌های تحصیلی بوده‌اند؛در صورتی که در استفاده از انواع مختلف راهبردهای یادگیری تفاوت معنی‌داری نشان ندادند.مطابق نتایج به دست آمده، بین دانشجویان دختر و پسر در استفاده از شیوه‌های اسناد علی تفاوت معنی‌داری وجود نداشته است؛اما این دو جنس در راهبردهای خود نظم‌دهی به طور متفاوتی عمل کردند و این تفاوت به نفع گروه مردان گزارش شد.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.