Skip to main content
فهرست مقالات

رضایت شغلی اعضای هیأت علمی دانش آموخته خارج از کشور در ایران

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (30 صفحه - از 97 تا 126)

کلیدواژه ها : ایران ،دانشگاه ،رضایت شغلی ،هیأت علمی ،دانش آموخته خارج از کشور

کلید واژه های ماشینی : رضایت شغلی اعضای هیأت‌علمی، اعضای هیأت‌علمی، رضایت شغلی اعضای هیأت‌علمی دانش‌آموخته، بهبود رضایت شغلی اعضای هیأت‌علمی، رضایت شغلی، غلی اعضای هیأت‌علمی، عوامل رضایت شغلی اعضای هیأت‌علمی، اعضای هیأت‌علمی دانش‌آموخته خارج، میان اعضای هیأت‌علمی دانشگاه‌های دولتی، رضایت شغلی هیأت‌علمی، هیأت‌علمی دانش‌آموخته خارج از کشور، علمی، افزایش رضایت شغلی اعضای هیأت‌علمی، رضایت شغلی هیأت‌علمی دانش‌آموخته خارج، انگیزشی، ایجاد رضایت شغلی اعضای هیأت‌علمی، دانشگاه‌ها، آموزش عالی، اقتصادی، اعضای هیأت‌علمی مشارکت، حقوق، موضوع رضایت شغلی اعضای هیأت‌علمی، مشارکت، عوامل، هیأت‌علمی دانشگاه‌های دولتی در ایران، استقلال، دانشجویان، حمایت، بهبود، افزایش رضایت شغلی

این تحقیق عوامل مرتبط با رضایت شغلی را در میان اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های دولتی در ایران مورد بررسی قرار می‌دهد.در این تحقیق، 481 نفر از اعضای هیأت علمی مشارکت داشتند.برای تعیین عوامل و متغیرهای رضایت شغلی از تحلیل عاملی استفاده شد.نتایج نشان دادند که رضایت شغلی با عوامل اقتصادی، آموزشی، تفریحی و رفاهی، لوازم و تجهیزات، انگیزشی ارتباط دارد.برای ارزیابی تأثیر این عوامل بر متغیر تابع(رضایت شغلی)نیز از رگرسیون گام به گام استفاده گردید.در نتیجه این تحلیل، عوامل اقتصادی و انگیزشی در الگو باقی ماندند؛و لذا آشکار گردید که این دو عامل نقش بزرگتری را در رضایت شغلی هیأت علمی دانش آموخته خارج از کشور ایفا می‌کنند.در این مقاله پیشنهاد شده است که بهبود رضایت شغلی در میان این دسته از اعضای هیأت علمی به تغییرات بنیادی نیاز دارد.برخی از مصادیق این تغییرات به مثابه پیش شرطهایی برای بهبود رضایت شغلی اعضای هیأت علمی از این قرارند:توسعه اقتصادی، حمایت مالی از دانشگاه‌ها، تغییر ساختار، استقلال دانشگاه‌ها، مشارکت هیأت علمی، تقویت گروه‌های آموزشی و حاکمیت فرهنگ علمی.

خلاصه ماشینی: "به طور کلی، نظریه هرزبرگ بر دو اساس تدوین شده است:1)اگر چه ممکن است افراد به علت وجود پاره‌ای از کاستیها در محیط کار، از شغل خود ناراضی شده باشند اما رفع این کاستیها باعث افزایش انگیزه نخواهد شد؛2)با وجود این، عوامل نگهداری جهت حفظ حداقل شرایط لازم برای ایجاد رضایت در بین کارکنان ضروری است. Stepwise Regression جدول 1-نتایج تحلیلی عاملی متغیرهای عوامل موثر بر رضایت شغلی اعضای هیأت علمی {T عوامل گروه 1 گروه 2 گروه 3 گروه 4 گروه 5 اقتصادی حقوق و مزایای بازنشستگی 65/0 حقوق و مزایا 67/0 امنیت شغلی 66/0 آموزشی انگیزه علمی دانشجویان 80/0 کیفیت علمی دانشجویان 65/0 تعداد دانشجویان در کلاس 63/0 میزان مناسب ساعات تدریس 58/0 تدریس دروس مورد علاقه 51/0 تفریحی و رفاهی امکانات تفریحی و رفاهی در دانشگاه 69/0 امکانات تفریحی و رفاهی در شهر 61/0 لوازم و تجهیزات لوازم و تجهیزات و امکانات پژوهشی 64/0 لوازم و تجهیزات و امکانات آموزشی 54/0 حمایت مدیریت از عملکرد اعضای هیأت علمی 84/0 از روی ضابطه عمل کردن مدیریت 83/0 قانونمندی دانشگاه 81/0 تعامل مدیریت با اعضای هیأت علمی 80/0 ارتباط اعضای هیأت علمی و مدیریت 80/0 تقدیر مدیریت از دستاوردهای علمی 77/0 مشارکت در تصمیم‌های دانشگاهی 77/0 رعایت بیطرفی مسئولان در تعیین مسئولیتهای آموزشی و پژوهشی 77/0 توجه مدیریت به نیازهای اعضای هیأت علمی 75/0 حمایت دانشگاه از نوآوریهای آموزشی و پژوهشی 74/0 رعایت انصاف در ترفیع و ارتقاء 73/0 جو کاری مناسب در گروه آموزشی 67/0 فرصت برای پیشرفت شغلی 67/0 آزادی علمی(آکادمیک) 66/0 استقلال کاری 65/0 ایجاد فرصت مناسب جهت پیگیری علایق علمی 60/0 فرصتهای مطالعاتی 53/0 T جدول 2-همبستگی پیرسون بین میزان رضایت شغلی و عوامل انگیزشی، اقتصادی، آموزشی، تفریحی، و رفاهی، لوازم و تجهیزات {T انگیزشی اقتصادی آموزشی تفریحی و رفاهی لوازم و تجهیزات میزات رضایت شغلی 63/0 52/0 45/0 37/0 37/0 Correlaton is Significant at the. در این راستا، حمایت از اعضای هیأت علمی در مواردی چون ارائه خدمات آموزشی و پژوهشی، تأسیس کتابخانه‌های تخصصی، دسترسی به شبکه‌های اطلاع‌رسانی، توسعه منابع انسانی، شرکت در همایشهای داخلی و خارجی و ایجاد فرصتهای مطالعاتی، هر یک در ارتقای سطح رضایت شغلی هیأت علمی و حفظ آنها در دانشگاه‌ها نقشی اساسی ایفا می‌کنند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.